Zobrazit minimální záznam

Unikat cikánství: práce, moc a identita v marginalizaci Romů
dc.contributor.advisorVrhel, František
dc.creatorGhosh, Yasar Abu
dc.date.accessioned2018-10-30T02:11:59Z
dc.date.available2018-10-30T02:11:59Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84672
dc.description.abstractNa základě dlouhodobého etnografického výzkumu mezi Romy v Tercově tato dizertační práce zkoumá otázky identity a chudoby. Konstantní prolínání cikánství a chudoby se projevuje jak ve způsobech, jimiž se Romové vypořádávají se sociální marginalizací, tak v dominantních představách o nich. V důsledku toho si Romové osvojují různé strategie přežití, jejichž prostřednictvím unikají takové identifikaci. Podoby cikánství jsou přitom zkoumány na třech úrovních. V první části je pozornost věnována vnitřnímu členění Romů v Tercově na dvě frakce. Toto dělení je zkoumáno na mikroúrovni, která odhaluje, že jedné z frakcí se úspěšně daří uvrhnout obraz cikánství na druhou frakci tak, aby se sama vymanila z tohoto hegemonního uchopení. Ve druhé části je cikánství zkoumáno v oblasti zaměstnanosti. Vzájemné doplňování cikánství a chudoby se zde projevuje v diskurzu záslužnosti, který efektivně přetavuje sociální kategorie na kulturní schémata, a tím zakládá vyloučení Romů z "morálního souručenství". V třetí a čtvrté části jsou prezentovány příklady dočasně úspěšných praktik Romů při překonávání dominantních reprezentací a nastolování takových sociálních vztahů na lokální úrovni, ve kterých mají Romové navrch.cs_CZ
dc.description.abstractBased on an ethnographic fieldwork among Roma in Tercov this dissertation explores questions of identity and poverty. It is argued that Gypsyness and poverty constantly mingle in both how the Roma cope with their social marginalization and how they are perceived. In consequence the Roma adopt strategies of survival whereby they attempt to escape identification as Gypsies. The facets of Gypsyness are explored on three levels. In Part 1 attention is paid to the internal cleavage that separates the Roma in Tercov in two fractions. The cleavage is analyzed on the microscopic level which reveals that one of the fractions is efficient in imposing the view of the other as more Gypsy like and thus establishes itself as immune to Gypsy perception. In Part 2 Gypsyness is explored in the realm of employment. Here the mutual complementarity of Gypsyness and poverty is recast in the discourse of deservingness which efficiently transforms social categories into cultural schemata and creates in the negative sense the exclusion of the Roma from the "moral community". In Part 3 and 4 are presented examples of how the Roma in Tercov temporarily outwit dominant representations and gain the upper hand in the local social interaction.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleEscaping Gypsyness: work, power and identity in the marginalization of Romaen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-30
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24770
dc.title.translatedUnikat cikánství: práce, moc a identita v marginalizaci Romůcs_CZ
dc.contributor.refereeUherek, Zdeněk
dc.contributor.refereeGrygar, Jakub
dc.identifier.aleph001005245
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNa základě dlouhodobého etnografického výzkumu mezi Romy v Tercově tato dizertační práce zkoumá otázky identity a chudoby. Konstantní prolínání cikánství a chudoby se projevuje jak ve způsobech, jimiž se Romové vypořádávají se sociální marginalizací, tak v dominantních představách o nich. V důsledku toho si Romové osvojují různé strategie přežití, jejichž prostřednictvím unikají takové identifikaci. Podoby cikánství jsou přitom zkoumány na třech úrovních. V první části je pozornost věnována vnitřnímu členění Romů v Tercově na dvě frakce. Toto dělení je zkoumáno na mikroúrovni, která odhaluje, že jedné z frakcí se úspěšně daří uvrhnout obraz cikánství na druhou frakci tak, aby se sama vymanila z tohoto hegemonního uchopení. Ve druhé části je cikánství zkoumáno v oblasti zaměstnanosti. Vzájemné doplňování cikánství a chudoby se zde projevuje v diskurzu záslužnosti, který efektivně přetavuje sociální kategorie na kulturní schémata, a tím zakládá vyloučení Romů z "morálního souručenství". V třetí a čtvrté části jsou prezentovány příklady dočasně úspěšných praktik Romů při překonávání dominantních reprezentací a nastolování takových sociálních vztahů na lokální úrovni, ve kterých mají Romové navrch.cs_CZ
uk.abstract.enBased on an ethnographic fieldwork among Roma in Tercov this dissertation explores questions of identity and poverty. It is argued that Gypsyness and poverty constantly mingle in both how the Roma cope with their social marginalization and how they are perceived. In consequence the Roma adopt strategies of survival whereby they attempt to escape identification as Gypsies. The facets of Gypsyness are explored on three levels. In Part 1 attention is paid to the internal cleavage that separates the Roma in Tercov in two fractions. The cleavage is analyzed on the microscopic level which reveals that one of the fractions is efficient in imposing the view of the other as more Gypsy like and thus establishes itself as immune to Gypsy perception. In Part 2 Gypsyness is explored in the realm of employment. Here the mutual complementarity of Gypsyness and poverty is recast in the discourse of deservingness which efficiently transforms social categories into cultural schemata and creates in the negative sense the exclusion of the Roma from the "moral community". In Part 3 and 4 are presented examples of how the Roma in Tercov temporarily outwit dominant representations and gain the upper hand in the local social interaction.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990010052450106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV