dc.contributor.advisor | Jurková, Zuzana | |
dc.creator | Nuska, Petr | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T12:46:06Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T12:46:06Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84210 | |
dc.description.abstract | This thesis analyses transgenerational transmission of musical knowledge and skills, (i.e. methods of musical teaching and learning) in the community of Romani musicians in Klenovec and Kokava in Central Slovakia. The thesis questions widespread myth about innate musicality of Roma and suggests an alternative explanation for postulated musical excellence of Roma through differences in their musical education. In the first part of the thesis, the question of musical-talent heritability both in social and natural science is being discussed. It concludes that despite of long discussions and recent hints in the field of genetic, we cannot consider an inborn genetic component for Romani musicality. In the second part, theoretical differences in music-educational systems are discussed (Merriam, Van den Bos, Turino) and the majority's institutionalised system of musical education of the Czech Republic and Slovakia is presented. The third part is a comparison of the institutionalised system with traditional methods of musical learning and teaching inside musicians' community in Klenovec and Kokava. Specifics of these methods and their contribution to construction of Romani musicality are discussed. This part is based upon data collected during author's own ethnographic research (2013-2015). The final part of the... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá analýzou transgenerační transmise hudebních znalostí a dovedností, tedy metodami hudebního vyučování a učení, v komunitě romských hudebníků v Klenovci a Kokavě na středním Slovensku. Práce bojuje proti hojně rozšířenému mýtu o vrozené romské muzikalitě a navrhuje alternativní vysvětlení domnělé romské hudební excelence skrze odlišnosti v jejich tradičním hudebním vzdělávání. První část práce shrnuje diskuzi o dědivosti hudebního talentu v přírodních a společenských vědách. Tato část dochází k závěru, že navzdory dlouhé diskuzi o této problematice a recentním objevům v genetice nemůžeme předpokládat, že za domnělou romskou hudebnost může být odpovědná vrozená genetická komponenta. V druhé části jsou představeny teoretické rozdíly v různých hudebně- vzdělávacích systémech (Merriam, Van den Bos, Turino) a je představen majoritní institiucionalizovaný vzdělávací system hudebního vzdělávání v České a Slovenské republice. Třetí část pak porovnává hudebně-vzdělávací systém majority s tradičními metodami hudebního vyučování a učení mezi Romy v Klenovci a Kokavě; jsou diskutována specifika těchto metod a jejich podílu na utváření romské hudebnosti. Páteří této komparace jsou data z autorova etnografického výzkumu. V závěrečné části je diskutována povaha změny hudebně-vzdělávacích metod,... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Roma | en_US |
dc.subject | Romani music | en_US |
dc.subject | musical education | en_US |
dc.subject | Slovakia | en_US |
dc.subject | Romové | cs_CZ |
dc.subject | romská hudba | cs_CZ |
dc.subject | hudební vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | Slovensko | cs_CZ |
dc.title | Transgenerational transmission of romani musical knowledge and skills in Klenovec and Kokava | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-23 | |
dc.description.department | Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of General Anthropology | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 138985 | |
dc.title.translated | Transgenerační transmise romských hudebních znalostí a dovedností v Klenovci a Kokavě | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Skořepová, Zita | |
dc.identifier.aleph | 002074113 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá analýzou transgenerační transmise hudebních znalostí a dovedností, tedy metodami hudebního vyučování a učení, v komunitě romských hudebníků v Klenovci a Kokavě na středním Slovensku. Práce bojuje proti hojně rozšířenému mýtu o vrozené romské muzikalitě a navrhuje alternativní vysvětlení domnělé romské hudební excelence skrze odlišnosti v jejich tradičním hudebním vzdělávání. První část práce shrnuje diskuzi o dědivosti hudebního talentu v přírodních a společenských vědách. Tato část dochází k závěru, že navzdory dlouhé diskuzi o této problematice a recentním objevům v genetice nemůžeme předpokládat, že za domnělou romskou hudebnost může být odpovědná vrozená genetická komponenta. V druhé části jsou představeny teoretické rozdíly v různých hudebně- vzdělávacích systémech (Merriam, Van den Bos, Turino) a je představen majoritní institiucionalizovaný vzdělávací system hudebního vzdělávání v České a Slovenské republice. Třetí část pak porovnává hudebně-vzdělávací systém majority s tradičními metodami hudebního vyučování a učení mezi Romy v Klenovci a Kokavě; jsou diskutována specifika těchto metod a jejich podílu na utváření romské hudebnosti. Páteří této komparace jsou data z autorova etnografického výzkumu. V závěrečné části je diskutována povaha změny hudebně-vzdělávacích metod,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis analyses transgenerational transmission of musical knowledge and skills, (i.e. methods of musical teaching and learning) in the community of Romani musicians in Klenovec and Kokava in Central Slovakia. The thesis questions widespread myth about innate musicality of Roma and suggests an alternative explanation for postulated musical excellence of Roma through differences in their musical education. In the first part of the thesis, the question of musical-talent heritability both in social and natural science is being discussed. It concludes that despite of long discussions and recent hints in the field of genetic, we cannot consider an inborn genetic component for Romani musicality. In the second part, theoretical differences in music-educational systems are discussed (Merriam, Van den Bos, Turino) and the majority's institutionalised system of musical education of the Czech Republic and Slovakia is presented. The third part is a comparison of the institutionalised system with traditional methods of musical learning and teaching inside musicians' community in Klenovec and Kokava. Specifics of these methods and their contribution to construction of Romani musicality are discussed. This part is based upon data collected during author's own ethnographic research (2013-2015). The final part of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020741130106986 | |