dc.contributor.advisor | Stöckelová, Tereza | |
dc.creator | Fendrychová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T14:47:13Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T14:47:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84178 | |
dc.description.abstract | Ve své diplomové práci se zaměřuji na utváření městské cyklistiky s důrazem na aktéry, kteří se na jejím utváření podílí - patří mezi ně lidé, diskurzy, technologie, infrastruktury a další materiality. Odkrývám vztahy cyklistů s jejich okolím a zachycuji asymetrie, jež jsou spojené především s dominantním působením automobilismu v městském prostředí, i strategie k jejich překonávání. Kromě terénních aktérských praxí samotných cyklistů se zaměřuji také na cykloaktivistický diskurs, jež má významný podíl na vyrovnávání znevýhodňujícího postavení cyklistů v městské dopravě. Mobilizací argumentů vycházejících z kritické teorie a konceptu práva na město se cykloadvokacie snaží dosahovat maximálního zapojení obyvatel měst do diskuzí o veřejném prostoru a podpořit tak prosazování pro-cyklistických opatření. Z pohledu teorie sítí-aktérů (ANT) má však tato strategie svoje limity spočívající především v užívání stabilizovaných sociálněvědních kategorií a ANT by tak mohla cykloadvokacii přispět detailnějším pohledem na provázanost cyklistů s jejich okolím, věnovat se blíže jejich tělesnosti a emočnímu prožívání, klást důraz na roli materialit při utváření těchto vztahů a poskytovat tak silnější argumentaci pro prosazování pro-cyklistických opatření. Klíčová slova: městská cyklistika, automobilismus, teorie... | cs_CZ |
dc.description.abstract | In this diploma thesis I focus on the formation of urban cycling including heterogeneous participating actors - people, discourses, technologies, infrastructures and other materialities. I examine cyclists' relationships with their environment and describe asymmetries connected with the dominant status of automobilism in urban environment, and strategies for contesting this situation. I also focus on cyclo-activist discourse which plays an important role in the empowerment of cyclists in urban traffic. Mobilizing arguments of critical theory and the "right for the city" concept cyclo-advoacy strives to include as many citizens as possible in debate about public space and in this way support pro-cycling developments. From the perspective of actor-network theory (ANT) this strategy has limits due to its operation with stabilized social science categories and I argue that ANT could contribute a more nuanced arguments to cyclo-advocacy with detailed description of connections between cyclists and urban environment, focus on embodiment and emotions and highlighting the role of materialities. It could thereby provide a stronger argument for furthering the pro-cycling development. Key words: urban cycling, automobilism, actor-network theory (ANT), cycloadvocacy, critical theory, materiality | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | urban cycling | en_US |
dc.subject | automobilism | en_US |
dc.subject | actor-network theory (ANT) | en_US |
dc.subject | cycloadvocacy | en_US |
dc.subject | crticial theory | en_US |
dc.subject | materiality | en_US |
dc.subject | městská cyklistika | cs_CZ |
dc.subject | automobilismus | cs_CZ |
dc.subject | teorie sítí-aktérů (ANT) | cs_CZ |
dc.subject | cykloadvokacie | cs_CZ |
dc.subject | kritická teorie | cs_CZ |
dc.subject | materialita | cs_CZ |
dc.title | Kolem nekolem: Cykloaktivismus optikou teorie sítí-aktérů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-09 | |
dc.description.department | Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of General Anthropology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 138980 | |
dc.title.translated | To bike or not to bike: Cycloactivism in a perspective of actor-network theory | en_US |
dc.contributor.referee | Brož, Luděk | |
dc.identifier.aleph | 002048643 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Ve své diplomové práci se zaměřuji na utváření městské cyklistiky s důrazem na aktéry, kteří se na jejím utváření podílí - patří mezi ně lidé, diskurzy, technologie, infrastruktury a další materiality. Odkrývám vztahy cyklistů s jejich okolím a zachycuji asymetrie, jež jsou spojené především s dominantním působením automobilismu v městském prostředí, i strategie k jejich překonávání. Kromě terénních aktérských praxí samotných cyklistů se zaměřuji také na cykloaktivistický diskurs, jež má významný podíl na vyrovnávání znevýhodňujícího postavení cyklistů v městské dopravě. Mobilizací argumentů vycházejících z kritické teorie a konceptu práva na město se cykloadvokacie snaží dosahovat maximálního zapojení obyvatel měst do diskuzí o veřejném prostoru a podpořit tak prosazování pro-cyklistických opatření. Z pohledu teorie sítí-aktérů (ANT) má však tato strategie svoje limity spočívající především v užívání stabilizovaných sociálněvědních kategorií a ANT by tak mohla cykloadvokacii přispět detailnějším pohledem na provázanost cyklistů s jejich okolím, věnovat se blíže jejich tělesnosti a emočnímu prožívání, klást důraz na roli materialit při utváření těchto vztahů a poskytovat tak silnější argumentaci pro prosazování pro-cyklistických opatření. Klíčová slova: městská cyklistika, automobilismus, teorie... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In this diploma thesis I focus on the formation of urban cycling including heterogeneous participating actors - people, discourses, technologies, infrastructures and other materialities. I examine cyclists' relationships with their environment and describe asymmetries connected with the dominant status of automobilism in urban environment, and strategies for contesting this situation. I also focus on cyclo-activist discourse which plays an important role in the empowerment of cyclists in urban traffic. Mobilizing arguments of critical theory and the "right for the city" concept cyclo-advoacy strives to include as many citizens as possible in debate about public space and in this way support pro-cycling developments. From the perspective of actor-network theory (ANT) this strategy has limits due to its operation with stabilized social science categories and I argue that ANT could contribute a more nuanced arguments to cyclo-advocacy with detailed description of connections between cyclists and urban environment, focus on embodiment and emotions and highlighting the role of materialities. It could thereby provide a stronger argument for furthering the pro-cycling development. Key words: urban cycling, automobilism, actor-network theory (ANT), cycloadvocacy, critical theory, materiality | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020486430106986 | |