Show simple item record

Carrollova "Alenka v říši divů": korpusově stylistická perspektiva
dc.contributor.advisorČermáková, Anna
dc.creatorHrdličková, Jana
dc.date.accessioned2017-06-02T11:17:52Z
dc.date.available2017-06-02T11:17:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84093
dc.description.abstractÚkolem této práce je korpusově stylistická analýza Alenky v říši divů (1865) a představení možnosti využití korpusových metod ke studii literárního díla. V teoretické části se práce zabývá pojmy styl, norma, aktualizace, deviace (odchylka) a prominence (Leech, 2008), které jsou klíčovými termíny ve stylistické analýze. Posléze se v textu zmiňují pojmy "klíčová slova" (keywords) a "n-gramy" (clusters), které jsou zkoumány dále v teoretické části. Je vysvětlen vztah klíčových slov k referenčnímu korpusu a aspekty délky a frekvence n-gramů v textu. Důležitým elementem korpusově zaměřené práce je udávané snížení zaujatosti badatele, který se v analýze zabývá statisticky doloženými markantními znaky díla. V další části se práce zabývá pozicí Alenky v říši divů mezi dalšími příslušníky dětské literatury tzv. "Zlatého věku" (Golden Age of children's literature) (Knowles & Malmkjaer, 1995), rolí nesmyslu a narušování pragmatických pravidel interakce. Jsou popsány referenční korpusy a předloženy předběžné hypotézy. V praktické části jsou nejprve zkoumána klíčová slova, která jsou rozdělena dle slovních druhů a následně svých sémantických kategorií. Tato slova jsou interpretována z hlediska jejich role v textu a vzájemné provázanosti, a je také zkoumán jejich kontext. Dále se práce zaměřuje na čtyř slovné n-gramy s...cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of the present thesis is a corpus stylistic analysis of Alice in Wonderland (1865), and it presents the possibilities of using corpus methods in the study of literary texts. In the theoretical part, the thesis is concerned with an explanation of the words norm, foregrounding, deviance and prominence (Leech, 2008), which are key terms in stylistics. The text then focuses in detail on various concerns connected to keywords and clusters, which are investigated later on in the theoretical part. The relation of keywords to the reference corpus and aspects of the length and frequency of occurrence of clusters are analyzed. An important element in a corpus-based analysis is that it is supposed to decrease bias, as the researcher studies statistically based significant markers of the text. The next part of the thesis focuses on the position of Alice in Wonderland between other members of the children's literature of the Golden Age (Knowles & Malmkjaer, 1995), and the role of nonsense and non-observance of pragmatic principles of interaction in the text. The reference corpora are described and primary hypotheses stated. In the practical part, keywords are studied first. They are divided into part of speech categories and interpreted from the point of view of their role and mutual relations in the text....en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectLewis Carroll Alenka v říši divů korpus korpusová stylistika lingvistikacs_CZ
dc.subjectLewis Carroll Alice in Wonderland corpus stylistics linguisticsen_US
dc.titleA corpus stylistic perspective on Lewis Carroll's "Alice's Adventures in Wonderland"en_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId151547
dc.title.translatedCarrollova "Alenka v říši divů": korpusově stylistická perspektivacs_CZ
dc.contributor.refereeMalá, Markéta
dc.identifier.aleph002031725
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚkolem této práce je korpusově stylistická analýza Alenky v říši divů (1865) a představení možnosti využití korpusových metod ke studii literárního díla. V teoretické části se práce zabývá pojmy styl, norma, aktualizace, deviace (odchylka) a prominence (Leech, 2008), které jsou klíčovými termíny ve stylistické analýze. Posléze se v textu zmiňují pojmy "klíčová slova" (keywords) a "n-gramy" (clusters), které jsou zkoumány dále v teoretické části. Je vysvětlen vztah klíčových slov k referenčnímu korpusu a aspekty délky a frekvence n-gramů v textu. Důležitým elementem korpusově zaměřené práce je udávané snížení zaujatosti badatele, který se v analýze zabývá statisticky doloženými markantními znaky díla. V další části se práce zabývá pozicí Alenky v říši divů mezi dalšími příslušníky dětské literatury tzv. "Zlatého věku" (Golden Age of children's literature) (Knowles & Malmkjaer, 1995), rolí nesmyslu a narušování pragmatických pravidel interakce. Jsou popsány referenční korpusy a předloženy předběžné hypotézy. V praktické části jsou nejprve zkoumána klíčová slova, která jsou rozdělena dle slovních druhů a následně svých sémantických kategorií. Tato slova jsou interpretována z hlediska jejich role v textu a vzájemné provázanosti, a je také zkoumán jejich kontext. Dále se práce zaměřuje na čtyř slovné n-gramy s...cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of the present thesis is a corpus stylistic analysis of Alice in Wonderland (1865), and it presents the possibilities of using corpus methods in the study of literary texts. In the theoretical part, the thesis is concerned with an explanation of the words norm, foregrounding, deviance and prominence (Leech, 2008), which are key terms in stylistics. The text then focuses in detail on various concerns connected to keywords and clusters, which are investigated later on in the theoretical part. The relation of keywords to the reference corpus and aspects of the length and frequency of occurrence of clusters are analyzed. An important element in a corpus-based analysis is that it is supposed to decrease bias, as the researcher studies statistically based significant markers of the text. The next part of the thesis focuses on the position of Alice in Wonderland between other members of the children's literature of the Golden Age (Knowles & Malmkjaer, 1995), and the role of nonsense and non-observance of pragmatic principles of interaction in the text. The reference corpora are described and primary hypotheses stated. In the practical part, keywords are studied first. They are divided into part of speech categories and interpreted from the point of view of their role and mutual relations in the text....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV