Sociálně-ekonomické postavení českého učitele
Social-economic status of Czech teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84003Identifikátory
SIS: 160768
Katalog UK: 990021033130106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirásková, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učitel, postavení učitele, mzda, prestižKlíčová slova (anglicky)
teacher, position of the teacher, salary, prestigeTeoretická část diplomové práce byla zaměřena na vymezení pojmu učitel a jeho sociální a ekonomické postavení. Tyto pojmy byly vymezovány na základě odborné literatury a zákonů České republiky. Praktická část práce byla následně zaměřena v první řadě na výzkumy učitelského povolání. Některé se týkaly prestiže učitele, jiné obecně učitelského povolání, jeho náročnosti a složitosti, jiné se věnovaly školství obecně. Druhá část práce metodou kvalitativního výzkumu zkoumala na vybraném vzorku respondentů postoje a názory na učitelskou profesi. Cílem práce bylo srovnání představ budoucích učitelů s výsledky, které vyplývají z výzkumů učitelské profese a odborné literatury. Práce došla k zajímavým závěrům, především v oblasti prestiže učitelského povolání a zároveň upozornila na některé jevy, které jsou již zmapované, nikoli však adekvátně vyřešené. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, sociální a ekonomické postavení, plat, prestiž
Theoretical part of dissertation was focused to defined concept teacher and his social and economic position. These concepts were focused from professional literature and law of Czech Republic. Practical part then is turn on in first line on the research of teacher's job. Some of them refer to prestige of teacher, another generally teachers position, his intensity and complexity, another was devoted education system universally. The second part explores from qualitative research of some respondents their attitudes and opinions to teachers position. The target of thesis was compare of idea trainees with conclusion, where was found out from researches of teachers job and professional literature. The thesis come to the conclusion in teacher's prestige and together was alert to some phenomenon, where are charted but not appropriately resolved. KEYWORDS teacher, social and economic position of the teacher, salary, prestige