Zobrazit minimální záznam

The Phenomenon of Heroship in the Generation of Highschool Students
dc.contributor.advisorVávra, Martin
dc.creatorPodeszwa, Ondřej
dc.date.accessioned2020-08-27T10:40:05Z
dc.date.available2020-08-27T10:40:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83927
dc.description.abstractThis thesis: "The Phenomenon of Heroism in the Eyes of Secondary-school Students" explores the sample of twelve secondary-school students and their perceptions of the conception of a hero in its various forms. It is divided into a theoretical part and an empirical part, the latter is created by the particular results of author's own research. By applying for this thesis adjusted Grounded Theory method it analysis interviews made with the particular students and tries to answer several questions such as whether this generation of secondary-school students has any heroes; how these students exactly perceive a conception of a hero; whether they had any heroes in their childhood; and suchlike. In the part dealing with case-interpretations these students evaluate specific figures by the social discourse marked as heroic - in particular Jan Palach; Václav Havel; and brothers Mašíns. The terms of theoretical bases come mainly from the conception of Philip Zimbardo and his heroism of everyday life; they also come from Mike Featherstone and his distinguishing between an everyday life and a heroic life; conceptions dealing with moral evolution of a human being are reflected too, for instance the theory of Lawrence Kohlberg and others.en_US
dc.description.abstractPráce Fenomén hrdinství očima současné generace středoškoláků zkoumá na vzorku dvanácti studentů střední školy vnímání konceptu hrdiny v jeho různých podobách. Je rozdělena na část teoretickou a část empirickou, která je tvořena výsledky vlastního zkoumání autora. Pomocí Grounded Theory upravené pro účely této práce rozebírá rozhovory s jednotlivými studenty a snaží se zodpovědět několik otázek, například to, zda má současná generace středoškoláků nějaké hrdiny, jak vůbec koncept hrdinství chápou, zda měli nějaké hrdiny v dětství a podobně. V kazuistické části práce studenti hodnotí konkrétní osobnosti, které společnost v obecném diskurzu většinou označuje jako hrdinské - konkrétně Jana Palacha, Václava Havla a bratry Mašíny. Z hlediska teoretického zakotvení vychází práce především z konceptu Philipa Zimbarda a jeho každodenního hrdinství, dále z Mika Featherstona a jeho dělení na život každodenní a hrdinský, zároveň reflektuje i koncepce zabývající se morálním vývojem člověka, například teorie Lawrence Kohlberga a dalších.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectheroism attributes of heroism creating heroe Jan Palach Václav Havelen_US
dc.subjecthrdinství atributy hrdiny vytváření hrdiny Jan Palach Václav Havelcs_CZ
dc.titleFenomén hrdinství očima současné generace středoškolákůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-21
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId165423
dc.title.translatedThe Phenomenon of Heroship in the Generation of Highschool Studentsen_US
dc.contributor.refereeMaslowski, Nicolas
dc.identifier.aleph002113904
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce Fenomén hrdinství očima současné generace středoškoláků zkoumá na vzorku dvanácti studentů střední školy vnímání konceptu hrdiny v jeho různých podobách. Je rozdělena na část teoretickou a část empirickou, která je tvořena výsledky vlastního zkoumání autora. Pomocí Grounded Theory upravené pro účely této práce rozebírá rozhovory s jednotlivými studenty a snaží se zodpovědět několik otázek, například to, zda má současná generace středoškoláků nějaké hrdiny, jak vůbec koncept hrdinství chápou, zda měli nějaké hrdiny v dětství a podobně. V kazuistické části práce studenti hodnotí konkrétní osobnosti, které společnost v obecném diskurzu většinou označuje jako hrdinské - konkrétně Jana Palacha, Václava Havla a bratry Mašíny. Z hlediska teoretického zakotvení vychází práce především z konceptu Philipa Zimbarda a jeho každodenního hrdinství, dále z Mika Featherstona a jeho dělení na život každodenní a hrdinský, zároveň reflektuje i koncepce zabývající se morálním vývojem člověka, například teorie Lawrence Kohlberga a dalších.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis: "The Phenomenon of Heroism in the Eyes of Secondary-school Students" explores the sample of twelve secondary-school students and their perceptions of the conception of a hero in its various forms. It is divided into a theoretical part and an empirical part, the latter is created by the particular results of author's own research. By applying for this thesis adjusted Grounded Theory method it analysis interviews made with the particular students and tries to answer several questions such as whether this generation of secondary-school students has any heroes; how these students exactly perceive a conception of a hero; whether they had any heroes in their childhood; and suchlike. In the part dealing with case-interpretations these students evaluate specific figures by the social discourse marked as heroic - in particular Jan Palach; Václav Havel; and brothers Mašíns. The terms of theoretical bases come mainly from the conception of Philip Zimbardo and his heroism of everyday life; they also come from Mike Featherstone and his distinguishing between an everyday life and a heroic life; conceptions dealing with moral evolution of a human being are reflected too, for instance the theory of Lawrence Kohlberg and others.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021139040106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV