Téma transcendence ve vzdělávacím programu pro 1. stupeň základní školy a jeho pojetí ve vybraných učebnicích
Theme of transcendency in Educational Programme for Elementary Education and its conception in the school textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83900Identifikátory
SIS: 160894
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Rámcový vzdělávací program, transcendence, vertikální transcendence, učebnice, interview, doporučení, žákKlíčová slova (anglicky)
The Framework Educational Programme for Elementary Education, transcendence, vertical transcendence, textbook, interview, recommendation, pupil1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zahrnuta témata související s transcendencí a zda se tato témata objevují v učebnicích pro první stupeň ZŠ. Dalším cílem je navrhnout doporučení pro pedagogy, jak rozvíjet transcendenci u žáků primární školy. Práce se zaměřuje na rozvoj vertikálního směru transcendence. Teoretická část se zabývá významem pojmu transcendence. Dále je zde analyzován Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ve výzkumné části práce je popsána příprava a realizace analýzy učebnic a dále prezentace a interpretace takto získaných dat. Tato část, je doplněna přípravou a realizací interview s dětmi mladšího školního věku. Realizovaná interview byla zaměřena na sledování zájmu respondentů o témata související s vertikálním směrem přesahu. V závěru práce jsou uvedena konkrétní doporučení pro rozvoj vertikální transcendence u dětí primární školy. Výzkumem byly zjištěny velké rozdíly ve zpracování tematiky vertikální transcendence. V některých učebnicích jsou tato témata zpracována kvalitně, v jiných se neobjevují třeba vůbec. Respondenti, kteří se účastnili doplňujících interview, projevili zájem o témata související s vertikální transcendencí. KLÍČOVÁ SLOVA Rámcový vzdělávací program, transcendence, vertikální...
i ABSTRACT The aim of the diploma thesis is to find out, whether in The Framework Educational Programme for Elementary Education there are topics related to transcendence and whether these topics can be found in textbooks for primary schools. Another aim is to suggest recommendations for teachers, how to develop transcendence in pupils of a primary school. The thesis is focused on development of the vertical direction of transcendence. The theoretical part deals with meaning of the term transcendence. Further, The Framework Educational Programme for Elementary Education is analysed. In the research part of the thesis there is described preparation and realization of the analysis of textbooks and also presentation and interpretation of the data gathered by this way. This part is complemented by preparation and realization of interviews with younger school- aged children. The realized interviews were concentrated on the observation of respondents' interest in topics related to the vertical direction of the overlap. In the conclusion of the thesis there are introduced specific recommendations for development of vertical transcendence in children of primary schools. The research showed considerable differences in the approach to the phenomenon vertical transcendence. In some textbooks these topics are...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Problém transcendence u Jana Patočky
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOFrei, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 23. 6. 2014Tato práce sleduje v reprezentativních textech ze všech období Patočkovy tvorby problém transcendence. Zkoumá jej jako úkon jednotlivé osoby v jeho třech konstitutivních momentech - v jeho "jak", "odkud" ... -
Transcendování a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBravená, Noemi (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 14. 3. 2016The submitted interdisciplinary dissertation on (outreach) transcendence of the child contains two parts: theoretical and empirical one. The theoretical part analyzes this concept in terms of linguistics, philosophy of ... -
Dialogues about Transcendence with Adults with Above- Average Intelligence
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKubičková, Eliška Anna (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2024)Datum obhajoby: 5. 2. 2024