Show simple item record

The Origins of Consumer Society in Czechoslovakia 1945-1970 Trade, Consumption and Advertising
dc.contributor.advisorRandák, Jan
dc.creatorTáborský, Ondřej
dc.date.accessioned2018-10-29T22:32:12Z
dc.date.available2018-10-29T22:32:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83820
dc.description.abstractDizertační práce "Počátky konzumní společnosti v Československu 1945-1970. Obchod, spotřeba a reklama" se zabývá nastolením tématu spotřeby jakožto nové kategorie lidského života v komunistické diktatuře Československa. Sledováním diskursu ukazuje, jak se okolo ministerstva vnitřního obchodu rozvinula síť specializovaných institucí a profesionálů produkujících myšlení o spotřebě. Ta se projevovala jak v plánování obchodní infrastruktury, tak přijetím jemnějších přístupů k jejímu zachycení ve snaze o udržení legitimity komunistického panství. Obchod jako sféra hospodářství byl v komunistickém diskursu zpočátku redukován na převodovou páku mezi výrobou a spotřebitelem. Toto vnímání doprovázela snaha o sociální spravedlnost skrze proměnu spotřební praxe živená silním morálním apelem. Klíčovými nástroji při tomto procesu se staly demokratizace přístupu ke zboží, pokusy o přizpůsobení služeb širokým vrstvám společnosti, nabídnutí hlasu spotřebitelům a také "nová řeč" prodeje. S nástupem politické oblevy dochází k profesionalizaci vnitřního obchodu projevující se jak založením oborových periodik, tak obrácením diskursu směrem na Západ. Tento přerod z utopického na technokratické myšlení našel svůj výraz v plánu přestavby maloobchodní sítě. Politická obleva a zvyšující se životní úroveň podnítily nejenom...cs_CZ
dc.description.abstractDissertation "The Origins of the Mass Consumption Society in Czechoslovakia 1945-1970. Trade, Consumption and Advertising" deals with the process of establishing consumption as a new category of human life in the communist dictatorship in Czechoslovakia. Through the analysis of the discourse the author shows how a network of specialized institutions and professionals producing thinking about consumption emerged in the milieu of the Ministry of Internal Trade. This network manifested itself in the planning of the trade infrastructure and in the adoption of a more subtle approach to the problem of consumption in an effort to maintain the legitimacy of the communist rule. The commerce as a sphere of economy was in the communist discourse initially reduced to the transmission lever between production and the consumer. This perception was accompanied by the pursuit of the social justice through the transformation of the consumer's experience, underpinned by a strong moral appeal. The key tools used in this process were the democratization of the access to the goods, the attempts to adapt the services to broad sections of the society, the chance given to the consumers to raise their own demands and also the "new language" of the trade practices. Political thaw after Stalin's death led to the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectconsumption - communist dictatorship - Czechoslovakia - advertising - trade - taste - self-service shopen_US
dc.subjectspotřeba - komunistická diktatura - Československo - reklama - obchod - vkus - samoobsluhacs_CZ
dc.titlePočátky konzumní společnosti v Československu 1945-1970. Obchod, spotřeba a reklamacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-09
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102405
dc.title.translatedThe Origins of Consumer Society in Czechoslovakia 1945-1970 Trade, Consumption and Advertisingen_US
dc.contributor.refereePullmann, Michal
dc.contributor.refereeRákosník, Jakub
dc.identifier.aleph002110049
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Historyen_US
thesis.degree.disciplineČeské dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeské dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce "Počátky konzumní společnosti v Československu 1945-1970. Obchod, spotřeba a reklama" se zabývá nastolením tématu spotřeby jakožto nové kategorie lidského života v komunistické diktatuře Československa. Sledováním diskursu ukazuje, jak se okolo ministerstva vnitřního obchodu rozvinula síť specializovaných institucí a profesionálů produkujících myšlení o spotřebě. Ta se projevovala jak v plánování obchodní infrastruktury, tak přijetím jemnějších přístupů k jejímu zachycení ve snaze o udržení legitimity komunistického panství. Obchod jako sféra hospodářství byl v komunistickém diskursu zpočátku redukován na převodovou páku mezi výrobou a spotřebitelem. Toto vnímání doprovázela snaha o sociální spravedlnost skrze proměnu spotřební praxe živená silním morálním apelem. Klíčovými nástroji při tomto procesu se staly demokratizace přístupu ke zboží, pokusy o přizpůsobení služeb širokým vrstvám společnosti, nabídnutí hlasu spotřebitelům a také "nová řeč" prodeje. S nástupem politické oblevy dochází k profesionalizaci vnitřního obchodu projevující se jak založením oborových periodik, tak obrácením diskursu směrem na Západ. Tento přerod z utopického na technokratické myšlení našel svůj výraz v plánu přestavby maloobchodní sítě. Politická obleva a zvyšující se životní úroveň podnítily nejenom...cs_CZ
uk.abstract.enDissertation "The Origins of the Mass Consumption Society in Czechoslovakia 1945-1970. Trade, Consumption and Advertising" deals with the process of establishing consumption as a new category of human life in the communist dictatorship in Czechoslovakia. Through the analysis of the discourse the author shows how a network of specialized institutions and professionals producing thinking about consumption emerged in the milieu of the Ministry of Internal Trade. This network manifested itself in the planning of the trade infrastructure and in the adoption of a more subtle approach to the problem of consumption in an effort to maintain the legitimacy of the communist rule. The commerce as a sphere of economy was in the communist discourse initially reduced to the transmission lever between production and the consumer. This perception was accompanied by the pursuit of the social justice through the transformation of the consumer's experience, underpinned by a strong moral appeal. The key tools used in this process were the democratization of the access to the goods, the attempts to adapt the services to broad sections of the society, the chance given to the consumers to raise their own demands and also the "new language" of the trade practices. Political thaw after Stalin's death led to the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990021100490106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV