Hodnocení pozice hlavy u dětí hrajících na klavír
The evaluation of the head posture of children playing piano
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83597Identifiers
Study Information System: 173891
Collections
- Kvalifikační práce [8839]
Author
Advisor
Referee
Reckziegelová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hra na klavír, držení hlavy s preferencí, TrackIR, odchylky hlavy v časeKeywords (English)
piano playing, head posture with preference, TrackIR, variations of head posture in timeNázev: Hodnocení pozice hlavy u dětí hrajících na klavír Cíle: Cílem této práce bylo zhodnocení, zda hra na klavír může ovlivňovat držení hlavy u dětí školního věku, které hru na klavír provozují 4 až 5 let. Metody: Studie se zúčastnilo celkem 46 probandů, z nichž 23 dětí představovalo skupinu výzkumnou a 23 dětí skupinu kontrolní. Pohyby hlavy probandů z výzkumné skupiny byly zaznamenávány při hře libovolné skladby na klavír bez dopomoci notového záznamu, následně v jejich uvolněném a pohodlném sedu a nakonec v sedu zkorigovaném dle Brüggera. Probandi z kontrolní skupiny absolvovali stejné měření, kromě hry na klavír. Probandi se během měření uvolněného a korigovaného sedu dívali přímo před sebe a zároveň se měli snažit očima ani hlavou nepohybovat. K měření pohybů hlavy probandů byl použit přístroj TrackIR společnosti Natural point. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že hra na klavír po dobu čtyř až pěti let nemá negativní vliv na držení hlavy u dětí, které na tento hudební nástroj hrají čtyři až pět let. Klíčová slova: hra na klavír, držení hlavy s preferencí, TrackIR, odchylky hlavy v čase
Title: The evaluation of the head posture of children playing piano Aims: The aim of this work was the evaluation of an influence of playing the piano on school age children who had played piano for 4 or 5 years. Methods: 46 probands participated in the research, out of which 23 children represented the research group and 23 children represented the control group. Probands head movements were observed while playing a piece of their own choice without the aid of musical notesfirstly in a relaxed seated position and secondly in aadjusted seated position according to Brugger. Probands from the control group undertook the same observations, but without playing the piano. During the observations of the relaxed and adjusted seating position, probands looked directly to the front of them while their head position and their eyes remained still. The TrackIR tool (Natural Point Company) was used to conduct the measurements of the head movements. Results: The conclusion derived from the results is that piano playing from 4 to 5 years does not have a negative influence on the head posture of the children who play the instrument for 4 or 5 years. Key words: piano playing, head posture with preference, TrackIR, variations of head posture in time.