Edukace pacientů před aplikací anestezie.
Education of patients before anesthesia.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83587Identifiers
Study Information System: 129472
Collections
- Kvalifikační práce [4525]
Author
Advisor
Referee
Hladká, Petra
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Nurse Care in the Anaesthesiology, Resuscitation and Intensive Care
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
edukace, edukační proces, pacient, anestezie, anesteziologická sestraKeywords (English)
education, educational process, patient, anesthesia, nurse anesthetistDiplomová práce pojednává o edukaci pacientů před aplikací anestezie. Teoretická část práce je zaměřena na oblast edukace a základní pojmy edukace. K ucelenému přehledu dané problematiky je teoretická část věnována i oblasti anestezie. Obsah zkoumání práce je zaměřen na přínos poskytované edukace pro pacienta před aplikací anestezie. Cílovou skupinu respondentů tvoří pacienti, kteří prošli zákrokem, vyžadujícím anesteziologickou péči. Výběr vhodných pacientů ke sběru dat byl zvolen metodou účelového výběru, na základě spolupráce se staniční sestrou z daného oddělení. Výzkum byl realizován kvantitativní metodou, konkrétně metodou dotazníku vlastní konstrukce. Distribuováno bylo celkem 69 dotazníků. Informace vyplývající z výsledků výzkumného šetření uvádí, že pacientům se dostane poučení v rámci anesteziologické péče ve více než polovině případů. Nejvyšší podíl na podání poučení a edukaci pacientů v oblasti anesteziologické péče mají lékaři - anesteziologové. Podání poučení je prováděno nejčastěji formou informovaného souhlasu včetně slovního poučení. Z výsledků také vyplynulo, že podané poučení je pro výraznou většinu dotazovaných pacientů dostačující a dostali také možnost si poučení objasnit nebo doplnit. Z výzkumného šetření vyplynulo, že počet dotazovaných pacientů, kteří byli poučeni v...
The present diploma thesis is engaged in the education of patients prior to the application of anaesthesia. The theoretical part studies the area of education. For a comprehensive overview of the problems at issue, the theoretical part delves in the area of anaesthesia. The thesis examines the contribution of education provided to patients prior to the application of anaesthesia. The target group of respondents is composed by patients who underwent a procedure requiring an anaesthesiology care. Patients suitable for data collection were selected using the purposeful sampling method on the basis of collaboration with head nurses of the given hospital wards. The research was conducted by a quantitative method, using the author's own questionnaire. The total of 69 questionnaires was distributed. The results of the research investigation conducted that patients are provided advice as to anaesthesiology care in more than one half of all cases. The greatest share in providing advice and education to patients in anaesthesiology care is taken up by physicians - anaesthesiologists. Most often, advice is provided in form of an informed consent, including oral advice. A vast majority of the patients questioned observe the recommendations and measures that they have been informed of. The results further imply...