Show simple item record

Autobiography and the Autobiographical Fragments of People with Mental Disabilities living in Institutions
dc.contributor.advisorŠiška, Jan
dc.creatorŠirůčková, Marie
dc.date.accessioned2017-03-31T10:26:29Z
dc.date.available2017-03-31T10:26:29Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8356
dc.description.abstractThis paper uses phenomenographical interview to explore subjective experience of nine people with mental handicap - they are led to speak by indirective questions only. It is based on humanistically orientated phenomenological approach which emphasizes uniqueness and specific value of each personality. The research method used is an autobiographical technique. The paper should be a contribution to newly appreciate the real personality in mentally handicapped people. It attemps to bring some new nexuses and new dimensions of thinking in the topic or if possible to reveal the wide potential for additional research as well.en_US
dc.description.abstractPráce nechává promlouvat lidi s mentálním postižením v kontextu jejich vlastního subjektivního prožívání. Koncepce stojí na humanisticky orientovaném fenomenologickém přístupu, který zdůrazňuje jedinečnost a hodnotu každé osobnosti. Zvolenou výzkumnou metodou je autobiografická technika realizovaná pomocí fenomenografického rozhovoru založeného na indirektivních otázkách. Tato práce má přispět k "znovuvidění" osobnosti, kterou jistě po právu člověk s mentálním postižením je a přinést tak do této problematiky nové souvislosti a roviny uvažování, popř. odkrýt široké možnosti a významy pro další badatelskou činnost v této oblasti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleAutobiografie a autobiografické fragmenty lidí s mentálním postižením žijících v ústavních zařízeníchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-22
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId21751
dc.title.translatedAutobiography and the Autobiographical Fragments of People with Mental Disabilities living in Institutionsen_US
dc.contributor.refereeČerná, Marie
dc.identifier.aleph000823939
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce nechává promlouvat lidi s mentálním postižením v kontextu jejich vlastního subjektivního prožívání. Koncepce stojí na humanisticky orientovaném fenomenologickém přístupu, který zdůrazňuje jedinečnost a hodnotu každé osobnosti. Zvolenou výzkumnou metodou je autobiografická technika realizovaná pomocí fenomenografického rozhovoru založeného na indirektivních otázkách. Tato práce má přispět k "znovuvidění" osobnosti, kterou jistě po právu člověk s mentálním postižením je a přinést tak do této problematiky nové souvislosti a roviny uvažování, popř. odkrýt široké možnosti a významy pro další badatelskou činnost v této oblasti.cs_CZ
uk.abstract.enThis paper uses phenomenographical interview to explore subjective experience of nine people with mental handicap - they are led to speak by indirective questions only. It is based on humanistically orientated phenomenological approach which emphasizes uniqueness and specific value of each personality. The research method used is an autobiographical technique. The paper should be a contribution to newly appreciate the real personality in mentally handicapped people. It attemps to bring some new nexuses and new dimensions of thinking in the topic or if possible to reveal the wide potential for additional research as well.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990008239390106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV