dc.contributor.advisor | Klimeš, Ivan | |
dc.creator | Shehatová, Amira | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T08:33:19Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T08:33:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/83424 | |
dc.description.abstract | Ve své bakalářské práci se věnuji reflexi vybraných normalizačních filmů Věry Chytilové a Jiřího Menzela v oficiálním i neoficiálním tisku. Nezabývám se vlastními filmy, ale reakcemi na ně v denících a samizdatových a exilových periodikách. Nejprve nastíním dobový historický a společenský kontext. Dále se věnuji tomu, jaké mělo pozměněné politické uspořádání vliv na oficiální kulturu a média. Poté pokračuji popisem alternativní kultury, do které spadá i vydávání samizdatových periodik. K úplnému obrazu zařazuji i texty z exilových časopisů. V dalších dvou kapitolách podrobněji rozebírám konkrétní texty. Především mě zajímalo, jak kritici ze svých různých ideových, společenských i geografických pozic vnímají stejné filmy. Na čem se shodnou a kdy jsou naopak jejich názory úplně odlišné. Klíčová slova: film, normalizace, samizdat, exil, Věra Chytilová, Jiří Menzel | cs_CZ |
dc.description.abstract | In my bachelor's thesis I deal with the reflection of selected normalization films of Věra Chytilová and Jiří Menzel in official as well as unofficial press. I am not concerned with the films on their own but rather with the reactions in newspapers, samizdat and exile periodicals. First I outline the contemporary historical and social context. Further I pay attention how did the changed political arrangement influenced the official culture and media. Then I continue with alternative culture description which includes printing the samizdat periodicals. To complete the picture I include the texts from exile periodicals as well. Next two chapters of my thesis examine the particular texts in detail. I was mainly interested in how the critics percieve the same films from thier different ideological, social and geographical position. What they can agree on and when on the contrary their views are completely different. Key words: film, normalization, samizdat, exile, Věra Chytilová, Jiří Menzel | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | film,normalizace | cs_CZ |
dc.subject | samizdat | cs_CZ |
dc.subject | exil | cs_CZ |
dc.subject | Věra Chytilová | cs_CZ |
dc.subject | Jiří Menzel | cs_CZ |
dc.subject | film,normalization | en_US |
dc.subject | samizdat | en_US |
dc.subject | exile | en_US |
dc.subject | Věra Chytilová | en_US |
dc.subject | Jiří Menzel | en_US |
dc.title | Film a režim. Oficiální a neoficiální reflexe normalizační filmové tvorby | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-10 | |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 114068 | |
dc.title.translated | Film and regime. Official and unofficial reflection of normalization film-making | en_US |
dc.contributor.referee | Přádná, Stanislava | |
dc.identifier.aleph | 002036345 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filmová studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Ve své bakalářské práci se věnuji reflexi vybraných normalizačních filmů Věry Chytilové a Jiřího Menzela v oficiálním i neoficiálním tisku. Nezabývám se vlastními filmy, ale reakcemi na ně v denících a samizdatových a exilových periodikách. Nejprve nastíním dobový historický a společenský kontext. Dále se věnuji tomu, jaké mělo pozměněné politické uspořádání vliv na oficiální kulturu a média. Poté pokračuji popisem alternativní kultury, do které spadá i vydávání samizdatových periodik. K úplnému obrazu zařazuji i texty z exilových časopisů. V dalších dvou kapitolách podrobněji rozebírám konkrétní texty. Především mě zajímalo, jak kritici ze svých různých ideových, společenských i geografických pozic vnímají stejné filmy. Na čem se shodnou a kdy jsou naopak jejich názory úplně odlišné. Klíčová slova: film, normalizace, samizdat, exil, Věra Chytilová, Jiří Menzel | cs_CZ |
uk.abstract.en | In my bachelor's thesis I deal with the reflection of selected normalization films of Věra Chytilová and Jiří Menzel in official as well as unofficial press. I am not concerned with the films on their own but rather with the reactions in newspapers, samizdat and exile periodicals. First I outline the contemporary historical and social context. Further I pay attention how did the changed political arrangement influenced the official culture and media. Then I continue with alternative culture description which includes printing the samizdat periodicals. To complete the picture I include the texts from exile periodicals as well. Next two chapters of my thesis examine the particular texts in detail. I was mainly interested in how the critics percieve the same films from thier different ideological, social and geographical position. What they can agree on and when on the contrary their views are completely different. Key words: film, normalization, samizdat, exile, Věra Chytilová, Jiří Menzel | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020363450106986 | |