Show simple item record

Komprese výškových map
dc.contributor.advisorKahoun, Martin
dc.creatorLašan, Michal
dc.date.accessioned2017-06-02T06:54:09Z
dc.date.available2017-06-02T06:54:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82964
dc.description.abstractCílem této práce je navrhnout vhodnou metodu pro ztrátovou kompresi terénních výškových dat. Tato metoda by měla na vstupu přijímat bloky čísel s plovoucí desetinnou čárkou o rozměrech 2^n x 2^n, pro které by měla být schopna provést progresivní dekompresi mip-map (reprezentací v nižším rozlíšení). V každé mip-mapě by měla zachovat rekonstruovaná data v mezích určité maximální odchylky. Tato odchylka by měla být v jednotkách metrů a nastavitelná uživatelem. S ohledem na tyto požadavky by měla být tak efektivní, jak jen je to možné. Naše metoda je inspirována druhou generací waveletové dekompozice upravené tak, aby byla schopna zaručit požadavek na maximální odchylku. Naše metoda umí komprimovat blok o velikosti 256x256 za přibližně 30 ms a dekomprimovat ho za přibližně 2 ms. Díky těmto atributům může být tato metoda použita v planetárním rendereru běžícím v reálním čase. Dosahuje kompresní poměr 37:1 na datasetu celé Země, transformovaném a rozděleném do čtvercových bloků při respektování maximální odchylky 5m. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to design a suitable method for lossy compression of heightmap terrain data. This method should accept blocks of float samples of dimensions 2^n x 2^n as an input, for which it should be able to perform progressive decompression of mip-maps (lower-resolution representations). It should keep the reconstructed data within a certain maximum per-sample error bound for each mip-map level. This bound should be in the unit of meters and adjustable by the user. Given these constraints, it should be as efficient as possible. Our method is inspired by the second generation of progressive wavelet-based compression scheme modified to satisfy the~maximum-error constraint. We simplified this scheme by factoring out unnecessary computations in order to improve the efficiency. Our method can compress a 256x256 block in about 30 ms and decompress it in about 2 ms. Thanks to these attributes, the method can be used in a real-time planet renderer. It achieves the compression ratio of 37:1 on the whole Earth 90m/sample terrain dataset transformed and separated into square blocks, while respecting the maximum error of 5m. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectvýšková mapacs_CZ
dc.subjectztrátovács_CZ
dc.subjectkompresecs_CZ
dc.subjectmip-mapacs_CZ
dc.subjectgarantovaná maximální odchylkacs_CZ
dc.subjectheightmapen_US
dc.subjectlossyen_US
dc.subjectcompressionen_US
dc.subjectmip-mapen_US
dc.subjectguaranteed maximum error bounden_US
dc.titleHeight map compression techniquesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-05
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId160225
dc.title.translatedKomprese výškových mapcs_CZ
dc.contributor.refereeKřivánek, Jaroslav
dc.identifier.aleph002101747
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSoftwarové systémycs_CZ
thesis.degree.disciplineSoftware Systemsen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSoftwarové systémycs_CZ
uk.degree-discipline.enSoftware Systemsen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je navrhnout vhodnou metodu pro ztrátovou kompresi terénních výškových dat. Tato metoda by měla na vstupu přijímat bloky čísel s plovoucí desetinnou čárkou o rozměrech 2^n x 2^n, pro které by měla být schopna provést progresivní dekompresi mip-map (reprezentací v nižším rozlíšení). V každé mip-mapě by měla zachovat rekonstruovaná data v mezích určité maximální odchylky. Tato odchylka by měla být v jednotkách metrů a nastavitelná uživatelem. S ohledem na tyto požadavky by měla být tak efektivní, jak jen je to možné. Naše metoda je inspirována druhou generací waveletové dekompozice upravené tak, aby byla schopna zaručit požadavek na maximální odchylku. Naše metoda umí komprimovat blok o velikosti 256x256 za přibližně 30 ms a dekomprimovat ho za přibližně 2 ms. Díky těmto atributům může být tato metoda použita v planetárním rendereru běžícím v reálním čase. Dosahuje kompresní poměr 37:1 na datasetu celé Země, transformovaném a rozděleném do čtvercových bloků při respektování maximální odchylky 5m. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this thesis is to design a suitable method for lossy compression of heightmap terrain data. This method should accept blocks of float samples of dimensions 2^n x 2^n as an input, for which it should be able to perform progressive decompression of mip-maps (lower-resolution representations). It should keep the reconstructed data within a certain maximum per-sample error bound for each mip-map level. This bound should be in the unit of meters and adjustable by the user. Given these constraints, it should be as efficient as possible. Our method is inspired by the second generation of progressive wavelet-based compression scheme modified to satisfy the~maximum-error constraint. We simplified this scheme by factoring out unnecessary computations in order to improve the efficiency. Our method can compress a 256x256 block in about 30 ms and decompress it in about 2 ms. Thanks to these attributes, the method can be used in a real-time planet renderer. It achieves the compression ratio of 37:1 on the whole Earth 90m/sample terrain dataset transformed and separated into square blocks, while respecting the maximum error of 5m. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.identifier.lisID990021017470106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV