Vliv politických režimů a ideologií na balet Národního divadla v Praze ve 20. století
The Influence of Political Systems and Ideologies on the National Theatre Ballet in Prague in the 20th Century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82882Identifikátory
SIS: 174851
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doležalová, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
balet, Národní divadlo, repertoár, Protektorát Čechy a Morava, 2. světová válka, komunismus, politické ideologieKlíčová slova (anglicky)
ballet, National theatre, repertoire, Protectorate of Bohemia and Moravia, World War II, communism, political ideologiesDiplomová práce se zabývá vlivem politických režimů a ideologií na balet Národního divadla v Praze. Období bádání je vytyčeno divadelní sezónou 1923/1924, kdy do funkce choreografa a baletního mistra baletu Národního divadla nastoupil Remislav Remislavský až po sezónu 1989/1990, kdy se vedení souboru ujal Vlastimil Harapes. Důraz je kladen na dvě stěžejní období, a to na 2. světovou válku a vládu komunistické strany po roce 1948. Zkoumanými osobami jsou především šéfové baletní složky, jako např. Jelizaveta Nikolská, Joe Jenčík, Saša Machov nebo Jiří Němeček st. a další, ale i sólisté baletu a repertoár souboru. Práce shrnuje vývoj baletu Národního divadla v rámci politických změn ve 20. století.
Název v anglickém jazyce: The Influence of Political Systems and Ideologies on the National Theatre Ballet in Prague in the 20th Century The subject of the Thesis is the influence of political systems and ideologies on the National Theatre Ballet in Prague. The period of research spans mainly from the theatre season 1923/1924, when Remislav Remislavský was appointed the post of ballet master and choreographer, to the season 1989/1990, when Vlastimil Harapes assumed the post of the ensemble's chief. Two main periods are underlined: the period of World War II and the subsequent period of the Communist Party government after 1948. Persons of interest are mainly the bosses of ballet company for example Jelizaveta Nikolská, Joe Jenčík, Saša Machov or Jiří Němeček st. and others, but also soloists, and the repertoire of the ballet corps. This thesis is a scope of the evolution of ballet of National theatre in concern of political changes in 20th century.