Kontrola a řízení hudební tvorby v období normalizace na příkladu rockové hudby a její medializace.
Controlling and managing a music production in the period of normalization on the example of rock music and its media portrayal
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82799Kolekce
- Kvalifikační práce [12440]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaněk, Miroslav
Stehlík, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Populární hudba, rocková hudba, underground, Plastic People of the Universe, normalizace, Pražské jaro, orální historie, kulturní politika, kritické teorie, ideologie, hegemonie, distinkce, alternativa, mainstream, žánr politické písně
Klíčová slova (anglicky)
Popular music, rock music, underground, Plastic People of the Universe, normalization, Prague spring, oral history, state culture policy, critical theories, ideology, hegemony, distinction, alternative, mainstream, political songs
Disertační práce "Kontrola a řízení hudební tvorby v období normalizace na příkladu rockové hudby a její medializace" popisuje a analyzuje na základě širokého teoretického a metodologického rámce systém kontroly a řízení hudební tvorby v Československu, prostřednictvím kterého komunistický režim v období začínající normalizace internalizoval ideologickou linii kulturní politiky i v oblasti rockové hudby. Způsob systematizace hudební tvorby na institucionální úrovni a propagandistická úloha médií v této souvislosti představovaly výchozí mocenské nástroje režimu v indoktrinaci socialistických hodnot. Na příkladu zobrazení soudních procesů s hudebním undergroundem v roce 1976 v tisku tato práce ukazuje, jakým způsobem se vlivem kontrolních a řídících mechanismů projevoval daný ideologický rámec v mediálním zobrazení rockové hudby, která se ve sledovaném období stala uměleckým vyjádřením estetického i etického rozchodu undergroundu s establishmentem.
The thesis "Controlling and managing a music production in the period of normalization on the example of rock music and its media portrayal" describes and analyses the system of controlling and managing Czechoslovak music production in the period of normalization with a particular attention to the mechanisms that deployed socialist ideological and aesthetical standards in the area of rock music. Additionally, this included a prescriptive media coverage highlighting socialist values using coordinated and centralised management through state institutions. The goal of the thesis is then to reveal a modus operandi of communist cultural policy on the examples of media approach to the trials with leading underground music protagonists in 1976 as rock music was a vehicle for expression their dissent attitude toward the system in an artistic way.