Zobrazit minimální záznam

František Křižík. The life and work of the Czech famous inventor
dc.contributor.advisorŠouša, Jiří
dc.creatorVrbová, Alena
dc.date.accessioned2017-03-31T10:09:21Z
dc.date.available2017-03-31T10:09:21Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8275
dc.description.abstractFranti še k Kři ž ík (8.7 . 1847 Pl á nice by Klatovy - 22 . 1 . 1941 Stádlec by Tábor), honorary doctor of technical sciences , was famous czech electrician , inventor and industrialist. After his studies at Pra g ue Technical University he got his first occupation and experiences in the Markus Kaufmann's workshop . Afterwards he worked at the so-called Northern Ferdinanďs, later at Moravia-Silesian and finally at Pilsen- Březnice railway. He married Pavlína Štulíková (1853 - 1923) in 1871. They had six children . ln 1879 he established his own workshop in the house U Zvonu in Pilsen, where he did experiments with improving of the arclamps . Later he participated ln development of the local tram system. In 1883 he became independent as an industrialist , left his work at the railway and a year later he moved to Prague , where he established his own factory in Karlín . The Jubilee exhibition ln 1891 brought him the rea! popularity. He showed there his first electrical tram. Later he founded the Prague - Libeň - Vysočany rai!way, which was bought by Electrical company in 1907 . He opened the first electrica! railway in our countries, it led from Tábor to Bechyně. At the beginning of the 20 . century he put through the utilizing of water powers in Bohemia and he founded power plants , e . g . in Kolín and...en_US
dc.description.abstractFranti š ek Křižík (8.7 . 1847 Plánice u Klatov - 22 . 1. 1941 Stádlec u Tábora) , č estný doktor nauk technických , b y l slavný český elektrotechnik , vynálezce a podnikatel. Po studiích na pražské technice získal první místo a zkušenosti v dílně u Markuse Kau fmanna . Poté působil u tzv . Severní Ferdinandovy , pozděj i u Moravskoslezské a nakonec PlzeJ'ísko - březenské dráhy . V roce 1871 se oženil s Pavlínou Štulíkovou (1853 - 1923) , se kterou měl šest dětí. Roku 1879 si zřídil v Plzni v domě U Zvonu vlastní dílnu, kde prováděl pokusy se zdokonalováním obloukové lampy. Později se významně podílel na rozvoji tamější tramvajové sítě. Roku 1883 se osamostatnil jako podnikatel, definitivně opustil místo u dráhy a o rok později se přes t ěhoval do Prahy , kde zřídil továrnu v Karlíně. Skutečně slavným se Křižík stal na Jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Při té příležitosti uvedl do provozu první elektrickou tramvaj . Později zřídil elektrickou dráhu Praha - Libeň Vysočany, kterou roku 1907 odkoupily Elektrické podniky . Roku 1903 otevřel první elektrifikovanou železnici u nás, a to na trase Tábor - Bechyně. Na počátku 20 . století se zasazovalo využití vodních sil v Čechách a zřizoval elektrárny, např . v Kolíně a Vysokém Mýtě . Roku 1917 se majoritním vlastníkem Křižíkových závodů stala Pražská úvěrní...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleFrantišek Křižík. Ze života a díla významného českého vynálezce v kontextu podnikání a samosprávy období 1868-1941cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-29
dc.description.departmentKatedra PVH a archivního studiacs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27769
dc.title.translatedFrantišek Křižík. The life and work of the Czech famous inventoren_US
dc.contributor.refereeHozák, Jan
dc.identifier.aleph000661988
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArchivnictví a pomocné vědy historickécs_CZ
thesis.degree.disciplineAuxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra PVH a archivního studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csArchivnictví a pomocné vědy historickécs_CZ
uk.degree-discipline.enAuxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csFranti š ek Křižík (8.7 . 1847 Plánice u Klatov - 22 . 1. 1941 Stádlec u Tábora) , č estný doktor nauk technických , b y l slavný český elektrotechnik , vynálezce a podnikatel. Po studiích na pražské technice získal první místo a zkušenosti v dílně u Markuse Kau fmanna . Poté působil u tzv . Severní Ferdinandovy , pozděj i u Moravskoslezské a nakonec PlzeJ'ísko - březenské dráhy . V roce 1871 se oženil s Pavlínou Štulíkovou (1853 - 1923) , se kterou měl šest dětí. Roku 1879 si zřídil v Plzni v domě U Zvonu vlastní dílnu, kde prováděl pokusy se zdokonalováním obloukové lampy. Později se významně podílel na rozvoji tamější tramvajové sítě. Roku 1883 se osamostatnil jako podnikatel, definitivně opustil místo u dráhy a o rok později se přes t ěhoval do Prahy , kde zřídil továrnu v Karlíně. Skutečně slavným se Křižík stal na Jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Při té příležitosti uvedl do provozu první elektrickou tramvaj . Později zřídil elektrickou dráhu Praha - Libeň Vysočany, kterou roku 1907 odkoupily Elektrické podniky . Roku 1903 otevřel první elektrifikovanou železnici u nás, a to na trase Tábor - Bechyně. Na počátku 20 . století se zasazovalo využití vodních sil v Čechách a zřizoval elektrárny, např . v Kolíně a Vysokém Mýtě . Roku 1917 se majoritním vlastníkem Křižíkových závodů stala Pražská úvěrní...cs_CZ
uk.abstract.enFranti še k Kři ž ík (8.7 . 1847 Pl á nice by Klatovy - 22 . 1 . 1941 Stádlec by Tábor), honorary doctor of technical sciences , was famous czech electrician , inventor and industrialist. After his studies at Pra g ue Technical University he got his first occupation and experiences in the Markus Kaufmann's workshop . Afterwards he worked at the so-called Northern Ferdinanďs, later at Moravia-Silesian and finally at Pilsen- Březnice railway. He married Pavlína Štulíková (1853 - 1923) in 1871. They had six children . ln 1879 he established his own workshop in the house U Zvonu in Pilsen, where he did experiments with improving of the arclamps . Later he participated ln development of the local tram system. In 1883 he became independent as an industrialist , left his work at the railway and a year later he moved to Prague , where he established his own factory in Karlín . The Jubilee exhibition ln 1891 brought him the rea! popularity. He showed there his first electrical tram. Later he founded the Prague - Libeň - Vysočany rai!way, which was bought by Electrical company in 1907 . He opened the first electrica! railway in our countries, it led from Tábor to Bechyně. At the beginning of the 20 . century he put through the utilizing of water powers in Bohemia and he founded power plants , e . g . in Kolín and...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra PVH a archivního studiacs_CZ
dc.identifier.lisID990006619880106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV