Divadelní komika kontextu malých forem 20. století
The theater comic in the context of little forms in the 20th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8237Identifiers
Study Information System: 27607
CU Caralogue: 990009673220106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Czumalo, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
24. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce se zabývá problematikou komiky ve vývoji českého divadla malých forem. Dříve než-Ii přistoupím k samotné problematice, ráda bych věnovala úvodní kapitoly stručnému výkladu teorii komiky 20. století ve světovém i českém kontextu. Obzvláště se soustředím na figuru absurdní komiky a jejího praktického ztvárnění v pařížských kabaretech a přístolních společnostech na Montmartru. S tím souvisí i oblast patafyzické komiky Alfreda Jarryho a dadaistické komiky ve světě s jejími českými ekvivalenty v podobě Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona. Nenapodobitelnou absurdní konfiguraci komiky u nás představují v období před I. světovou válkou tři osobnosti a jedineční mystifikátoři, a to spisovatel a humorista Jaroslav Hašek, filosof Ladislav Klíma a grafik a spisovatel Josef Váchal, jejichž komiku podrobněji popisuji na dalších stránkách. Tato studie je zejména o českém fenoménu zvaném Osvobozené divadlo, které zasahovalo nejen uměleckou, ale i společenskou sféru života první poloviny 20. století. Dříve však než-Ii přistoupím k tématice komiky Osvobozeného divadla, zabývám se vznikem a vývojem tohoto souboru, osudy jeho hlavních představitelů a jejich vlivu na pozdější vývoj české komiky a kultury vůbec. Dále zmiňuji studentské hnutí Recesse a jeho následovníky a také divadla malých forem po II....