Show simple item record

Inclusive education with a focus on pupils from socially and culturally different or disadvantaged backgrounds
dc.contributor.advisorKovaříková, Miroslava
dc.creatorKadlecová, Eva
dc.date.accessioned2017-06-02T04:33:26Z
dc.date.available2017-06-02T04:33:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82355
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem inkluzivního vzdělávání z hlediska začleňování dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě rozboru relevantních zdrojů informací je v teoretické části popsána současná situace v České republice týkající se inkluzivního vzdělávání. Na inkluzivní vzdělávání je pohlíženo v kontextu speciální pedagogiky, multikulturní výchovy a sociálního prostředí. Dále je nastíněna část legislativního ošetření tohoto vzdělávání a možnost podpůrného opatření ve formě skupinového doučování. V praktické části je popsán kroužek skupinového doučování jako jedna z možných forem podpůrného opatření. Je analyzován na základě výsledků dotazníkového šetření mezi dětmi docházejícími na kroužek a strukturovaných rozhovorů s dobrovolníky, kteří tyto kroužky pomáhají vést.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the topic of inclusive education in terms of inclusion of children from socio-culturally disadvantaged backgrounds into mainstream education. In the theoretical part there is description of the current situation in the Czech Republic based on the analysis of relevant sources of information regarding inclusive education. Inclusive education is viewed in the context of special education, multicultural education and social environment. As next there is outlined part of a legislative framework of this education and the possibility of support measures in the form of group tutoring. The practical part describes the group tutoring as one of the possible form of support measures. The group tutoring is analysed on the basis of the results of survey among children, who attended the group tutoring, and structured interviews with volunteers who helped to guide this tutoring.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectInkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectznevýhodněnícs_CZ
dc.subjectpodpůrné opatřenícs_CZ
dc.subjectskupinové doučovánícs_CZ
dc.subjectInclusive educationen_US
dc.subjectdisadvantageen_US
dc.subjectsupportive measuresen_US
dc.subjectgroup tutoringen_US
dc.titleInkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky ze socio-kulturně odlišného či znevýhodněného prostředícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-16
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId174592
dc.title.translatedInclusive education with a focus on pupils from socially and culturally different or disadvantaged backgroundsen_US
dc.contributor.refereeBlažková, Veronika
dc.identifier.aleph002088122
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem inkluzivního vzdělávání z hlediska začleňování dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě rozboru relevantních zdrojů informací je v teoretické části popsána současná situace v České republice týkající se inkluzivního vzdělávání. Na inkluzivní vzdělávání je pohlíženo v kontextu speciální pedagogiky, multikulturní výchovy a sociálního prostředí. Dále je nastíněna část legislativního ošetření tohoto vzdělávání a možnost podpůrného opatření ve formě skupinového doučování. V praktické části je popsán kroužek skupinového doučování jako jedna z možných forem podpůrného opatření. Je analyzován na základě výsledků dotazníkového šetření mezi dětmi docházejícími na kroužek a strukturovaných rozhovorů s dobrovolníky, kteří tyto kroužky pomáhají vést.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the topic of inclusive education in terms of inclusion of children from socio-culturally disadvantaged backgrounds into mainstream education. In the theoretical part there is description of the current situation in the Czech Republic based on the analysis of relevant sources of information regarding inclusive education. Inclusive education is viewed in the context of special education, multicultural education and social environment. As next there is outlined part of a legislative framework of this education and the possibility of support measures in the form of group tutoring. The practical part describes the group tutoring as one of the possible form of support measures. The group tutoring is analysed on the basis of the results of survey among children, who attended the group tutoring, and structured interviews with volunteers who helped to guide this tutoring.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020881220106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV