Show simple item record

Preschool-aged children's relationships to senior citizens and its reflection in preschool education
dc.contributor.advisorZvírotský, Michal
dc.creatorScholleová, Lenka
dc.date.accessioned2017-06-02T04:27:59Z
dc.date.available2017-06-02T04:27:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82328
dc.description.abstractPředložená práce se zabývá problematikou vztahu seniorů a předškolních dětí, a to v rodině i mimo ni. Teoretická část se zaměřuje na rodinu, její funkci a proměnu v historii, a ukazuje, jaký má dopad dnešní podoba rodiny na mezigenerační vztahy. Dále se zaměřuje na setkávání dětí a seniorů mimo rodinu, zejména v rámci mezigeneračních programů a aktivit. Vymezuje termíny stáří, předškolní období a potřeby, které v každém věku člověk má. Zkoumá další prostředky, které se tímto tématem zabývají (literatura pro děti) a podporují ho. Cílem práce je porovnat teoretické poznatky o dnešních rodinných vztazích se získanými informacemi od vybraného vzorku rodin, a zároveň zjistit, jaké je obecné povědomí rodičů o mezigeneračních programech, pořádaných v místě jejich bydliště, tedy na Praze 8. Praktická část současně zkoumá podporu vztahu předškolních dětí a seniorů ve vybraných mateřských školách a zařazení této oblasti do školních vzdělávacích programů.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the relationship between seniors and preschool children, both within and outside the family circle. The theoretical part is focused on family, its function and historical transformation and shows the effects of today's family forms on intergenerational relationships. Further focus is on the encounter of children and seniors outside the family circle, particularly in terms of intergenerational programmes and activities. It defines the terms of age, preschool stage and specific needs connected with particular stages of life. The thesis explores other means of dealing with this issue (literature) and supports it. The aim of the study is to compare and contrast theoretical knowledge of today's family relationships with information obtained from a selected sample of families, and also to find out to what extent parents are aware of intergenerational programmes organized at their place of residence, ie in Prague 8. The practical part examines the support of the relationship between preschool children and seniors in selected kindergartens and the inclusion of this area into school educational programmes.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdítě předškolního věkucs_CZ
dc.subjectseniorcs_CZ
dc.subjectmezigenerační vztahycs_CZ
dc.subjectpředškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectprescholl childen_US
dc.subjectsenioren_US
dc.subjectintergenerational relationsen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.titleProblematika vztahů dětí předškolního věku k seniorům a její reflexe v předškolním vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-24
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId154774
dc.title.translatedPreschool-aged children's relationships to senior citizens and its reflection in preschool educationen_US
dc.contributor.refereeKropáčková, Jana
dc.identifier.aleph002091808
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředložená práce se zabývá problematikou vztahu seniorů a předškolních dětí, a to v rodině i mimo ni. Teoretická část se zaměřuje na rodinu, její funkci a proměnu v historii, a ukazuje, jaký má dopad dnešní podoba rodiny na mezigenerační vztahy. Dále se zaměřuje na setkávání dětí a seniorů mimo rodinu, zejména v rámci mezigeneračních programů a aktivit. Vymezuje termíny stáří, předškolní období a potřeby, které v každém věku člověk má. Zkoumá další prostředky, které se tímto tématem zabývají (literatura pro děti) a podporují ho. Cílem práce je porovnat teoretické poznatky o dnešních rodinných vztazích se získanými informacemi od vybraného vzorku rodin, a zároveň zjistit, jaké je obecné povědomí rodičů o mezigeneračních programech, pořádaných v místě jejich bydliště, tedy na Praze 8. Praktická část současně zkoumá podporu vztahu předškolních dětí a seniorů ve vybraných mateřských školách a zařazení této oblasti do školních vzdělávacích programů.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the relationship between seniors and preschool children, both within and outside the family circle. The theoretical part is focused on family, its function and historical transformation and shows the effects of today's family forms on intergenerational relationships. Further focus is on the encounter of children and seniors outside the family circle, particularly in terms of intergenerational programmes and activities. It defines the terms of age, preschool stage and specific needs connected with particular stages of life. The thesis explores other means of dealing with this issue (literature) and supports it. The aim of the study is to compare and contrast theoretical knowledge of today's family relationships with information obtained from a selected sample of families, and also to find out to what extent parents are aware of intergenerational programmes organized at their place of residence, ie in Prague 8. The practical part examines the support of the relationship between preschool children and seniors in selected kindergartens and the inclusion of this area into school educational programmes.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV