Využití ergoterapie ve speciální pedagogice
Use of occupational therapy in special education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82311Identifikátory
SIS: 147815
Kolekce
- Kvalifikační práce [19062]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
26. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
ergoterapie, ucelená rehabilitace, speciální pedagogika, spolupráce, rehabilitace, terapieKlíčová slova (anglicky)
occupational therapy,rehabilitation, comprehensive rehabilitation, special education, cooperation, therapyDiplomová práce je zaměřena na problematiku prolínání se dvou profesí ergoterapie a speciální pedagogiky. Nejprve je podrobně popsána ergoterapie, její cíle, rozdělení a podobně. Poté se zabývá ucelenou rehabilitací, kde se tyto dva obory nejčastěji prolínají. Je zde popsána spolupráce ergoterapeuta a speciálního pedagoga, aplikovaná ergoterapie ve vybraných oblastech a u vybraných diagnóz. Vybrané oblasti jsou sestaveny podle podoborů speciální pedagogiky. Diagnózy jsou stanoveny na základě nejčastější spolupráce obou profesí. Hlavním záměrem je analýza možností spolupráce a její uplatnění v praxi. Součástí je i vyhodnocení dotazníků, které byly sestaveny pro účel této diplomové práce, kde respondenty byly ergoterapeuti a speciální pedagogové. Jejich odpovědi odrážejí skutečné postavení obou oborů v praxi. Výsledkem šetření jsou nedostatky spolupráce, které by se měly v budoucnu napravit pro zlepšení kvality terapeutické léčby. KLÍČOVÁ SLOVA: ergoterapie, ucelená rehabilitace, speciální pedagogika, spolupráce, rehabilitace, terapie.
This dissertation focuses on the issue of combination of two occupations, occupational therapy and special education. Firstly, there is a detailed description of occupational therapy, its aims, division etc. Then it explores comprehensive rehabilitation in which these two branches blend most frequently. There is a description of the cooperation of an occupational therapist and a special educationalist and a description of applied occupational therapy in selected areas and of selected diagnoses. The selected areas are put together according to the subdisciplines of special education. The diagnoses are determined on the basis of the most common cooperation of both occupations. The main aim of the dissertation is the analysis of the possibilities of cooperation and its use in practice. There is also evaluation of questionnaires which were made for the purpose of this dissertation. The respondents were occupational therapists and special educationalists and their answers mirror the real position of both branches in practice. The result of the survey is lack of cooperation which should be improved in the future in order to enhance the quality of therapeutic treatment. KEY WORDS: occupational therapy,rehabilitation, comprehensive rehabilitation, special education, cooperation, therapy