Show simple item record

The Position of the Islamic Community of Bosnia and Herzegovina to Wahhabism between 1992 and 2016
dc.contributor.advisorŽíla, Ondřej
dc.creatorLalić, Jan
dc.date.accessioned2020-08-21T16:23:17Z
dc.date.available2020-08-21T16:23:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82247
dc.description.abstractWahhábitská interpretace islámu, která se do Bosny a Hercegoviny dostala s příchodem zahraničních bojovníků a humanitárních organizací z islámských zemí během války v letech 1992 - 1995, se od počátku dostala do konfliktního vztahu s lokální islámskou tradicí. Diplomová práce Přístup Islámského společenství Bosny a Hercegoviny k wahhábismu mezi lety 1992 - 2016 objasňuje, pomocí kritické analýzy primárních zdrojů, vývoj přístupu oficiální náboženské instituce bosenských muslimů, Islámského společenství, k wahhábismu a jeho stoupencům od jejich příchodu do současnosti. Práce ukazuje, že ačkoliv Islámské společenství často působilo ve svém přístupu ambivalentně, od počátku zaujalo vůči cizí náboženské tradici negativní postoj, a přestože byla jeho činnost nekonzistentní, přispělo k zamezení šíření wahhábismu v zemi. Zároveň s tím ukážeme, že postoj Islámského společenství byl spíše než náboženskými popudy determinován politickými potřebami.cs_CZ
dc.description.abstractWahhabi interpretation of Islam, which came to Bosnia and Herzegovina with the arrival of foreign fighters and humanitarian organizations from Islamic countries during the war between 1992 and 1995, developed a conflicting relationship with the local Islamic tradition. Diploma thesis The position of the Islamic Community of Bosnia and Herzegovina to Wahhabism between 1992 and 2016 uses a critical analysis of primary sources to explain development of the position of the official religious institution of Bosnian Muslims, the Islamic Community, to Wahhabism and its supporters since their arrival to the present. This paper shows that although the Islamic Community often seemed ambivalent in its approach, it took a negative stance to the alien religious tradition from the outset and even though its activities were inconsistent, the Islamic Community contributed to preventing the spread of Wahhabism in the country. Furthermore, we show that the position of the Islamic Community was rather determined by political needs than by religious incentives.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectWahhabismen_US
dc.subjectsalafismen_US
dc.subjectislamen_US
dc.subjectIslamic Communityen_US
dc.subjectBosnia and Herzegovinaen_US
dc.subjectBosniaksen_US
dc.subjectextremismen_US
dc.subjectradicalizationen_US
dc.subjectWahhábismuscs_CZ
dc.subjectsaláfismuscs_CZ
dc.subjectislámcs_CZ
dc.subjectIslámské společenstvícs_CZ
dc.subjectBosna a Hercegovinacs_CZ
dc.subjectBosňácics_CZ
dc.subjectextrémismuscs_CZ
dc.subjectradikalizacecs_CZ
dc.titlePřístup Islámského společenství Bosny a Hercegoviny k wahhábismu mezi lety 1992 a 2016cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-16
dc.description.departmentDepartment of Russian and East European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId168277
dc.title.translatedThe Position of the Islamic Community of Bosnia and Herzegovina to Wahhabism between 1992 and 2016en_US
dc.contributor.refereeTejchman, Miroslav
dc.identifier.aleph002104372
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBalkan, Eurasian and Central European Studiesen_US
thesis.degree.disciplineBalkánská, euroasijská a středoevropská studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Russian and East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csBalkánská, euroasijská a středoevropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enBalkan, Eurasian and Central European Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csWahhábitská interpretace islámu, která se do Bosny a Hercegoviny dostala s příchodem zahraničních bojovníků a humanitárních organizací z islámských zemí během války v letech 1992 - 1995, se od počátku dostala do konfliktního vztahu s lokální islámskou tradicí. Diplomová práce Přístup Islámského společenství Bosny a Hercegoviny k wahhábismu mezi lety 1992 - 2016 objasňuje, pomocí kritické analýzy primárních zdrojů, vývoj přístupu oficiální náboženské instituce bosenských muslimů, Islámského společenství, k wahhábismu a jeho stoupencům od jejich příchodu do současnosti. Práce ukazuje, že ačkoliv Islámské společenství často působilo ve svém přístupu ambivalentně, od počátku zaujalo vůči cizí náboženské tradici negativní postoj, a přestože byla jeho činnost nekonzistentní, přispělo k zamezení šíření wahhábismu v zemi. Zároveň s tím ukážeme, že postoj Islámského společenství byl spíše než náboženskými popudy determinován politickými potřebami.cs_CZ
uk.abstract.enWahhabi interpretation of Islam, which came to Bosnia and Herzegovina with the arrival of foreign fighters and humanitarian organizations from Islamic countries during the war between 1992 and 1995, developed a conflicting relationship with the local Islamic tradition. Diploma thesis The position of the Islamic Community of Bosnia and Herzegovina to Wahhabism between 1992 and 2016 uses a critical analysis of primary sources to explain development of the position of the official religious institution of Bosnian Muslims, the Islamic Community, to Wahhabism and its supporters since their arrival to the present. This paper shows that although the Islamic Community often seemed ambivalent in its approach, it took a negative stance to the alien religious tradition from the outset and even though its activities were inconsistent, the Islamic Community contributed to preventing the spread of Wahhabism in the country. Furthermore, we show that the position of the Islamic Community was rather determined by political needs than by religious incentives.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra ruských a východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV