Zobrazit minimální záznam

Sociological analysis of discursive representations of happiness
dc.contributor.advisorHájek, Martin
dc.creatorŠrám, Kristián
dc.date.accessioned2020-08-25T14:24:18Z
dc.date.available2020-08-25T14:24:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82020
dc.description.abstractThe master thesis seeks to analyze discursive representations of happiness present in the Czech Republic. Analytical conceptualization of happiness is based upon the two prominent views on happiness - hedonism and eudaimonism. Hedonic perspective situates the issue of achieving happiness into the context of pleasure seeking activities while eudaimonic perspective relates happiness to concepts such as self-actualization, fulfilment of one's potential, and similar topics broadly connected to personal growth and search for meaning. Concepts of hedonism and eudaimonism help to reduce the abstract nature of happiness. The thesis identifies three types of discursive representations of happiness - neoliberal, spiritual / religious, and pop-psychological representations. Particular representations define happiness differently. However, there are similarities and interdependencies in the aspects of how the hedonism and eudaimonism are being used. Thus, there are interactions between particular representations. Eudaimonism is more dominant in every representation in the sense of general claim that true (longlasting) happiness is never taken-for-granted, and that it must be cultivated. Representations that lean heavily towards eudaimonism were also associated with stronger normative dimension that might serve to...en_US
dc.description.abstractPředmětem zájmu diplomové práce je sociologická analýza diskursivních reprezentací štěstí. Hlavním cílem je identifikovat a analyzovat diskursivní reprezentace štěstí, s nimiž je možné se setkat v prostředí ČR. Štěstí je analyticky uchopeno prostřednictvím konceptů hedonismu a eudaimonismu. Hedonická perspektiva chápe štěstí jako kumulaci požitků, zatímco eudaimonická perspektiva štěstí spojuje s nalezením smyslu života a tématy seberealizace či sebeaktualizace. Tyto dva základní pohledy na podstatu štěstí jsou použity jako nástroj uchopení abstraktní povahy studovaného fenoménu. Práce identifikuje tři základní typy reprezentací štěstí, jimiž jsou reprezentace neoliberální, spirituálně- religiózní a populárně psychologické. Každá z reprezentací definuje štěstí odlišným způsobem. Přesto lze pozorovat i vzájemné podobnosti ve způsobu, jakým je v rámci těchto reprezentací zacházeno s hedonickými a eudaimonickými motivy. Mezi jednotlivými reprezentacemi tedy dochází k určitým formám prolínání. Ve všech identifikovaných reprezentacích převažuje eudaimonický pohled v tom smyslu, že opravdové štěstí není chápáno jako samozřejmé a o jeho dosažení musí být aktivně usilováno. Reprezentace, které byly výrazněji eudaimonicky orientované, obsahují silnější morální dimenzi a mohou být nástrojem obhájení určitého...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjecthapiness researchen_US
dc.subjectsubjective well-being (SWB)en_US
dc.subjectrepresentations of happinessen_US
dc.subjectštěstícs_CZ
dc.subjectsubjektivní pocit životní spokojenostics_CZ
dc.subjectreprezentace štěstícs_CZ
dc.titleSociologická analýza diskurzivních reprezentací štěstícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-20
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId165760
dc.title.translatedSociological analysis of discursive representations of happinessen_US
dc.contributor.refereeBalon, Jan
dc.identifier.aleph002094206
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem zájmu diplomové práce je sociologická analýza diskursivních reprezentací štěstí. Hlavním cílem je identifikovat a analyzovat diskursivní reprezentace štěstí, s nimiž je možné se setkat v prostředí ČR. Štěstí je analyticky uchopeno prostřednictvím konceptů hedonismu a eudaimonismu. Hedonická perspektiva chápe štěstí jako kumulaci požitků, zatímco eudaimonická perspektiva štěstí spojuje s nalezením smyslu života a tématy seberealizace či sebeaktualizace. Tyto dva základní pohledy na podstatu štěstí jsou použity jako nástroj uchopení abstraktní povahy studovaného fenoménu. Práce identifikuje tři základní typy reprezentací štěstí, jimiž jsou reprezentace neoliberální, spirituálně- religiózní a populárně psychologické. Každá z reprezentací definuje štěstí odlišným způsobem. Přesto lze pozorovat i vzájemné podobnosti ve způsobu, jakým je v rámci těchto reprezentací zacházeno s hedonickými a eudaimonickými motivy. Mezi jednotlivými reprezentacemi tedy dochází k určitým formám prolínání. Ve všech identifikovaných reprezentacích převažuje eudaimonický pohled v tom smyslu, že opravdové štěstí není chápáno jako samozřejmé a o jeho dosažení musí být aktivně usilováno. Reprezentace, které byly výrazněji eudaimonicky orientované, obsahují silnější morální dimenzi a mohou být nástrojem obhájení určitého...cs_CZ
uk.abstract.enThe master thesis seeks to analyze discursive representations of happiness present in the Czech Republic. Analytical conceptualization of happiness is based upon the two prominent views on happiness - hedonism and eudaimonism. Hedonic perspective situates the issue of achieving happiness into the context of pleasure seeking activities while eudaimonic perspective relates happiness to concepts such as self-actualization, fulfilment of one's potential, and similar topics broadly connected to personal growth and search for meaning. Concepts of hedonism and eudaimonism help to reduce the abstract nature of happiness. The thesis identifies three types of discursive representations of happiness - neoliberal, spiritual / religious, and pop-psychological representations. Particular representations define happiness differently. However, there are similarities and interdependencies in the aspects of how the hedonism and eudaimonism are being used. Thus, there are interactions between particular representations. Eudaimonism is more dominant in every representation in the sense of general claim that true (longlasting) happiness is never taken-for-granted, and that it must be cultivated. Representations that lean heavily towards eudaimonism were also associated with stronger normative dimension that might serve to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020942060106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV