Show simple item record

Motive of dehumanization of a man in the contemporary mexican drama: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
dc.contributor.advisorHousková, Anna
dc.creatorMelicharová, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-02T02:35:35Z
dc.date.available2017-06-02T02:35:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81969
dc.description.abstract(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlocs_CZ
dc.description.abstract(in English) This thesis concerns of motive of the dehumanization in two contemporary pieces of mexican drama, play Rashid 9/11 of playwright Jaime Chabauda and play Crack o de las cosas sin nombre of Edgar Chías. First part of the thesis is concerned with the concept of dehumanization, as it is percieved by contemporary thinkers as K. P. Liessmann, K.P. Lorenc, M. F Foucault, J. F. Lyotard and others. The thesis investigate causes of phenomena, that a lot of sociologist and philosophers call "dehumanization" or "vanishing of humanity" and try to investigate it's traces in contemporary hypermodern society. Second part of thesis is dedicated to introducing studied plays in the context of world's dramatic creation of 20 and 21. century with the emphasy on the inspirational sources, that are meanted by authors of the plays. Third part of the thesis concerns of categories of dramatic space, time and characters with the accent on the analysis and interpretation of the theme of the dehumanization in all levels of the plays. Key words (in English): mexican drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanization Political theatreen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmexické dramacs_CZ
dc.subjectJaime Chabaudcs_CZ
dc.subjectEdgar Chíascs_CZ
dc.subjectdehumanizacecs_CZ
dc.subjectpolitické divadlocs_CZ
dc.subjectmexican dramaen_US
dc.subjectEdgar Chíasen_US
dc.subjectJaime Chabauden_US
dc.subjectDehumanizationen_US
dc.subjectpolitical theatreen_US
dc.titleMotiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-09
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId145933
dc.title.translatedMotive of dehumanization of a man in the contemporary mexican drama: Edgar Chías, Jaime Chabaud.en_US
dc.contributor.refereeKazmar, Vít
dc.identifier.aleph002036327
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlocs_CZ
uk.abstract.en(in English) This thesis concerns of motive of the dehumanization in two contemporary pieces of mexican drama, play Rashid 9/11 of playwright Jaime Chabauda and play Crack o de las cosas sin nombre of Edgar Chías. First part of the thesis is concerned with the concept of dehumanization, as it is percieved by contemporary thinkers as K. P. Liessmann, K.P. Lorenc, M. F Foucault, J. F. Lyotard and others. The thesis investigate causes of phenomena, that a lot of sociologist and philosophers call "dehumanization" or "vanishing of humanity" and try to investigate it's traces in contemporary hypermodern society. Second part of thesis is dedicated to introducing studied plays in the context of world's dramatic creation of 20 and 21. century with the emphasy on the inspirational sources, that are meanted by authors of the plays. Third part of the thesis concerns of categories of dramatic space, time and characters with the accent on the analysis and interpretation of the theme of the dehumanization in all levels of the plays. Key words (in English): mexican drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanization Political theatreen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990020363270106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV