Show simple item record

Internal and external factors of socialisation in the adaptation of first class primary school children
dc.contributor.advisorHoráková Hoskovcová, Simona
dc.creatorFreimannová, Sára
dc.date.accessioned2017-06-02T02:27:11Z
dc.date.available2017-06-02T02:27:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81928
dc.description.abstractPráce pojednává o sociálním aspektu adaptace dítěte na první ročník základní školy. Na socializaci obecně se podílejí vnitřní a vnější faktory. Za vnitřní faktory je pro účely této práce považována úroveň vývoje jedince a jeho vybavenost po stránce protektivních faktorů, napomáhajících dobrému zpracování náročných situací. Vnější socializační vlivy, které na dítě působí, jsou spojeny především s požadavky instituce školy, kterou zastupuje osoba učitele a nároky skupiny spolužáků. Na pomezí vnitřních a vnějších faktorů stojí rodina, které je v práci také věnován prostor. Výzkumná část se zaměřuje na mapování představ o škole u dětí před počátkem školní docházky a po jejím započetí. Vnímání tohoto přechodu samotným dítětem je důležitým prvkem procesu adaptace a zatím mu u nás nebyla věnována dostatečná pozornost. K tomuto účelu jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Klíčová slova: adaptace socializace počátek školní docházky protektivní faktory jedince Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the social aspect of adaptation of children to the first year of primary school. In general, socialisation is affected by both internal and external factors. For the purposes of this thesis we understand as internal factors the level of development of an individual and his or her previous acquisition of protective factors which aid the individual in successful dealing with difficult life situations. The external socialising factors at play are, for the most part, connected to the requirements of the institution of school, mostly represented by the teacher, and the requirements of the group of class mates. At the border of the internal and external factors lies the family which is also dealt with in this thesis. The research part of this thesis focuses on the mapping of how children perceive the school before they enter it and shortly after. The perception of this important threshold, as it is experienced by the child himself, is one of the crucial elements of the adaptation process and as such it has not been given the appropriate amount of attention in the Czech Republic. To these ends the methods of qualitative research are used. Keywords: adaptation socialisation starting school protective factors of the individual Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectadaptace socializace počátek školní docházky protektivní faktory jedincecs_CZ
dc.subjectadaptation socialisation starting school protective factors of the individualen_US
dc.titleVnitřní a vnější faktory socializace v průběhu adaptace dítěte na první ročník základní školycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId150273
dc.title.translatedInternal and external factors of socialisation in the adaptation of first class primary school childrenen_US
dc.contributor.refereeMorávková Krejčová, Lenka
dc.identifier.aleph002034757
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce pojednává o sociálním aspektu adaptace dítěte na první ročník základní školy. Na socializaci obecně se podílejí vnitřní a vnější faktory. Za vnitřní faktory je pro účely této práce považována úroveň vývoje jedince a jeho vybavenost po stránce protektivních faktorů, napomáhajících dobrému zpracování náročných situací. Vnější socializační vlivy, které na dítě působí, jsou spojeny především s požadavky instituce školy, kterou zastupuje osoba učitele a nároky skupiny spolužáků. Na pomezí vnitřních a vnějších faktorů stojí rodina, které je v práci také věnován prostor. Výzkumná část se zaměřuje na mapování představ o škole u dětí před počátkem školní docházky a po jejím započetí. Vnímání tohoto přechodu samotným dítětem je důležitým prvkem procesu adaptace a zatím mu u nás nebyla věnována dostatečná pozornost. K tomuto účelu jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Klíčová slova: adaptace socializace počátek školní docházky protektivní faktory jedince Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the social aspect of adaptation of children to the first year of primary school. In general, socialisation is affected by both internal and external factors. For the purposes of this thesis we understand as internal factors the level of development of an individual and his or her previous acquisition of protective factors which aid the individual in successful dealing with difficult life situations. The external socialising factors at play are, for the most part, connected to the requirements of the institution of school, mostly represented by the teacher, and the requirements of the group of class mates. At the border of the internal and external factors lies the family which is also dealt with in this thesis. The research part of this thesis focuses on the mapping of how children perceive the school before they enter it and shortly after. The perception of this important threshold, as it is experienced by the child himself, is one of the crucial elements of the adaptation process and as such it has not been given the appropriate amount of attention in the Czech Republic. To these ends the methods of qualitative research are used. Keywords: adaptation socialisation starting school protective factors of the individual Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV