Vybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe
Selected socioeconomic barriers of education in Sub-Saharan Africa
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81918Identifiers
Study Information System: 160835
Collections
- Kvalifikační práce [20052]
Author
Advisor
Referee
Kocová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Demography and Social Geography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělání, gramotnost, chudoba, dětská práce, postavení žen, nerovnost, Subsaharská AfrikaKeywords (English)
Education, literacy, poverty, child labor, position of women, inequality, Sub-Saharan AfricaVybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe Abstrakt Cílem bakalářské práce je popsat a porozumět procesu vzdělávání v Subsaharské Africe a rozebrat faktory, které omezený přístup ke vzdělání zapříčiňují. První část práce je věnována popisu vzdělávání v Subsaharské Africe za použití vybraných ukazatelů. Druhá a stěžejní část práce se zaměřuje na popis a nalezení souvislostí mezi vybranými socioekonomickými bariérami vzdělávání a gramotností. Vybrané bariéry vzdělávání zahrnují chudobu, dětskou práci a postavení žen ve společnosti. Z analýzy vyplynulo, že ačkoliv ve většině případů vztah mezi vybranými socioekonomickými bariérami a vzděláním existuje, jedná se pouze o nižší míru závislosti, a je proto nutné zjištěný vztah považovat spíše za trend. Klíčová slova: Vzdělání, gramotnost, chudoba, dětská práce, postavení žen, nerovnost, Subsaharská Afrika
Selected socioeconomic barriers of education in Sub-Saharan Africa Abstract The aim of bachelor thesis is to describe and understand the process of education in Sub-Saharan Africa and analyze components that cause limited access to education. The first part of the thesis describes the process of education in Sub-Saharan Africa using selected indicators. The second main part focuses on the description and possible relations between selected socioeconomic barriers and literacy. Selected barriers include poverty, child labor and position of women in the society. The analysis revealed that existing relation between selected socioeconomic barriers and education has only low dependency rate and have to be understand more likely as a trend. Keywords: Education, literacy, poverty, child labor, position of women, inequality, Sub-Saharan Africa