Percepce dostatků a nedostatků u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží
Perception of strengths and difficulties with children with the risk of development of literacy struggles
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81898Identifikátory
SIS: 121649
Kolekce
- Kvalifikační práce [15803]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní věk, sociální percepce, přednosti, nedostatky, riziko dyslexie, narušený vývoj řečiKlíčová slova (anglicky)
preschool age, social perception, advantages, disadvantages, risk of dyslexia, impaired speech developmentTato bakalářská práce zpracovává sebraná data v rámci projektu ELDEL, a to konkrétně dotazník SDQ (Googman, 1999). Tento dotazník vypracoval dětský neurolog a psychiatr Robert Goodman, který rozšířil dříve vzniklý dotazník pro rodiče od Michaela Ruttera (Rutter scale for completion by parents - A scale). SDQ dotazník vyplňovali rodiče dětí s vývojovou dysfázií , rodinným rizikem dyslexie a typicky se vyvíjejících dětí . SDQ dotazník byl součástí baterie, kterou rodiče vyplňovali v rámci projektu ELDEL. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, zda existuje statisticky významný rozdíl ve vnímání rodičů svých dětí mezi jednotlivými skupinami. A to jak v jednotlivých škálách, které SDQ dotazník zahrnuje, tak i v celkovém skóru, či ve všech třech skupinách navzájem. Ve výzkumném vzorku, který tato bakalářská práce zpracovává, bylo celkem 133 dětí. Tyto děti byly rozděleny do 3 skupin podle informací získaných od rodičů. Po testování bylo zařazení dětí upravováno podle získaných skutečností. Pro vyhodnocení dat byla použita kvantitativní analýza, ve které se zjistilo, že existují statisticky významné rozdíly ve vnímání rodičů svých dětí ze zkoumaných skupin dětí s NVŘ, RR, TV v celkovém získaném skóru, ale i v jednotlivých škálách. Konkrétní výsledky jsou podrobně popsány v empirické části této práce....
This bachelor thesis was executed by data collection within the ELDEL project in form of a questionnaire SDQ (Goodman, 1999). This questionnaire was designed by a pediatric neurologist and psychiatrist Robert Goodman, who expanded earlier created questionnaire for parents by Michael Rutter (Rutter scale for completion by parents - A scale). This questionnaire aimed for parents with children with specific language impairment, children with family risk of Dyslexia and children with typical development. SQD questionnaire was a part of a battery, which parents underwent within the ELDEL project. The aim of this bachelor thesis was to find out, whether there is a statistically significant difference in the parents perception of their children between individual groups. In the individual scales, which are included in the SDQ questionnaire, in the overall score or between the score of individual groups. There were 133 children in the experimental sample, which this bachelor thesis examines. These children were divided into 3 groups based on information retrieved from their parents. After the testing, the placement of each individual was adjusted based on acquired data. After the data evaluation a quantitative analysis was used, which uncovered that there are statistically significant differences in the...