Zobrazit minimální záznam

Possibilities of preventing the negative influence of cognitive biases on everyday decision making
dc.contributor.advisorStehlík, Luděk
dc.creatorTesařová, Monica
dc.date.accessioned2017-06-02T02:19:14Z
dc.date.available2017-06-02T02:19:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81892
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá možnostmi prevence vlivu kognitivních zkreslení na naše každodenní rozhodování, především pak negativnímu působení heuristiky kotvení a přizpůsobení na spotřební chování. První kapitola je věnována tématu lidské iracionality v rozhodování, především pak kognitivním zkreslením. Představeno je několik významných typů kognitivních zkreslení, které negativně ovlivňují naše rozhodování. Následně jsou uvedeny různé přístupy, které se pokouší vysvětlit jejich původ. Práce navazuje kapitolou o možnostech prevence kognitivních zkreslení, kde je zmíněna teorie debiasingu a uveden příklad úspěšné debiasingové strategie. Poslední kapitola teoretické části se podrobně zaměřuje na jeden konkrétní druh kognitivního zkreslení, způsobený heuristikou kotvení a přizpůsobení. Cílem empirické části práce je následně navrhnout způsob, jak negativní vliv tohoto zkreslení na naše rozhodování v každodenních situacích - konkrétně z pohledu spotřebitele - alespoň částečně omezit. Součástí toho je i návrh designu experimentální studie, která by umožnila ověřit účinnost proponovaného opatření. Klíčová slova: heuristiky, kognitivní zkreslení, rozhodování, kotvení, debiasingcs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with possibilities of preventing the influence of cognitive biases on our everyday decision making, especially with the negative effect of the anchoring-and-adjustment heuristic on consumer behavior. The first chapter is concerned with human irrationality in decision making, primarily with cognitive biases. Some of the most significant types of cognitive biases that negatively affect our decision making are presented and various approaches trying to explain their origin and nature are introduced subsequently. It continues with a chapter on possibilities of the prevention of cognitive biases where the theory of debiasing is mentioned and an example of a successful debiasing strategy is presented. The last chapter of the theoretical part focuses in detail on one particular type of cognitive bias that arises from using the anchoring-and-adjustment heuristic. The aim of the empirical part of the thesis is then to propose a strategy that will, at least partially, help reducing the negative impact of this bias on our decision making in everyday situations - particularly from the consumer perspective. Another part of this is also an outline for an experimental study that would help verify the effectiveness of the proposed measures. Keywords: heuristics, cognitive biases,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectheuristikycs_CZ
dc.subjectkognitivní zkreslenícs_CZ
dc.subjectrozhodovánícs_CZ
dc.subjectkotvenícs_CZ
dc.subjectdebiasingcs_CZ
dc.subjectheuristicsen_US
dc.subjectcognitive biasesen_US
dc.subjectdecision makingen_US
dc.subjectanchoringen_US
dc.subjectdebiasingen_US
dc.titleMožnosti prevence nežádoucího vlivu kognitivních zkreslení na každodenní rozhodovánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId150202
dc.title.translatedPossibilities of preventing the negative influence of cognitive biases on everyday decision makingen_US
dc.contributor.refereeUhlář, Pavel
dc.identifier.aleph002036670
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá možnostmi prevence vlivu kognitivních zkreslení na naše každodenní rozhodování, především pak negativnímu působení heuristiky kotvení a přizpůsobení na spotřební chování. První kapitola je věnována tématu lidské iracionality v rozhodování, především pak kognitivním zkreslením. Představeno je několik významných typů kognitivních zkreslení, které negativně ovlivňují naše rozhodování. Následně jsou uvedeny různé přístupy, které se pokouší vysvětlit jejich původ. Práce navazuje kapitolou o možnostech prevence kognitivních zkreslení, kde je zmíněna teorie debiasingu a uveden příklad úspěšné debiasingové strategie. Poslední kapitola teoretické části se podrobně zaměřuje na jeden konkrétní druh kognitivního zkreslení, způsobený heuristikou kotvení a přizpůsobení. Cílem empirické části práce je následně navrhnout způsob, jak negativní vliv tohoto zkreslení na naše rozhodování v každodenních situacích - konkrétně z pohledu spotřebitele - alespoň částečně omezit. Součástí toho je i návrh designu experimentální studie, která by umožnila ověřit účinnost proponovaného opatření. Klíčová slova: heuristiky, kognitivní zkreslení, rozhodování, kotvení, debiasingcs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with possibilities of preventing the influence of cognitive biases on our everyday decision making, especially with the negative effect of the anchoring-and-adjustment heuristic on consumer behavior. The first chapter is concerned with human irrationality in decision making, primarily with cognitive biases. Some of the most significant types of cognitive biases that negatively affect our decision making are presented and various approaches trying to explain their origin and nature are introduced subsequently. It continues with a chapter on possibilities of the prevention of cognitive biases where the theory of debiasing is mentioned and an example of a successful debiasing strategy is presented. The last chapter of the theoretical part focuses in detail on one particular type of cognitive bias that arises from using the anchoring-and-adjustment heuristic. The aim of the empirical part of the thesis is then to propose a strategy that will, at least partially, help reducing the negative impact of this bias on our decision making in everyday situations - particularly from the consumer perspective. Another part of this is also an outline for an experimental study that would help verify the effectiveness of the proposed measures. Keywords: heuristics, cognitive biases,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990020366700106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV