Show simple item record

Methodological Teaching Goals Of The Museum Education For Development Of The Cooperation Between Schools And Museums
dc.contributor.advisorMazáčová, Nataša
dc.creatorHorská, Petra
dc.date.accessioned2020-11-26T18:02:32Z
dc.date.available2020-11-26T18:02:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81630
dc.description.abstractThis work presents a complex analysis of the methodological teaching goals with regard to the museum education, in the context of cooperation between schools and museums from the humanistic concept of education perspective. The subject of the work is based on the assumption that certain methodological goals entail a significant feature for educational planning and implementation, and they also are one of the instruments of the functional development cooperation between the two institutions. The theoretical part of thesis deals with the methodological goal as a follow-up to the museum education definition. It is not only essential to find a concept of the term - teaching goal, but also to analyse the content of the museum education goals; so it's the work analysis of a museum pedagogue and his/her goals towards other components in the museum education process. The emphasis is put also on the issue of autoevaluation regarding the educational results. Last but not least the work focusses on the historical perspective as well. Namely, it examines the cooperation between schools and museums, its educational programmes as systematic conditions for a mutual collaboration. The first phase of the qualitative research elaborates on the reflection of museum educational goals from the elementary school teacher...en_US
dc.description.abstractPředkládaná práce prezentuje komplexní analýzu výukového cíle muzejní edukace v kontextu spolupráce školy a muzea z pozice humanistického pojetí vzdělávání. Téma a pojetí práce vycházejí z předpokladu, že výukový cíl je významným prvkem při plánování a realizaci výuky a jedním z prostředků rozvoje funkční spolupráce obou jmenovaných institucí. Teoretická část práce se zabývá výukovým cílem v návaznosti na vymezení muzejní edukace. Stěžejní je nejen základní ukotvení pojmu výukový cíl, ale také analýza obsahového pojetí cílů muzejní edukace, analýza práce muzejního pedagoga s cíli a ukotvení cíle ve vztahu k ostatním komponentám procesu muzejní edukace. Akcentována je také problematika autoevaluace vzdělávacích výsledků. V neposlední řadě se práce v teoretické rovině dotýká tématu spolupráce školy a muzea z historické perspektivy i z perspektivy rámcových vzdělávacích programů jako systémových předpokladů spolupráce. Empirická část se zaměřuje na kvalitativní výzkum, jenž se v první fázi prostřednictvím rozhovorů s učiteli zabývá reflexí výukových cílů muzejní edukace z hlediska očekávání učitelů základních škol, kteří se svými žáky navštěvují vzdělávací programy v muzeu. V druhé fázi výzkum na pomezí případové studie a akčního výzkumu analyzuje výukové cíle konkrétního edukačního programu a na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmethodological teaching goalen_US
dc.subjectmuseum educationen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectmuseum pedagogueen_US
dc.subjecteducational programme at museumsen_US
dc.subjectschool and museum cooperationen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectaction researchen_US
dc.subjectvýukový cílcs_CZ
dc.subjectmuzejní edukacecs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectmuzejní pedagogcs_CZ
dc.subjectedukační program v muzeucs_CZ
dc.subjectspolupráce školy a muzeacs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectakční výzkumcs_CZ
dc.titleVýukové cíle muzejní edukace jako prostředek rozvoje funkční spolupráce školy a muzeacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-10-31
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId101422
dc.title.translatedMethodological Teaching Goals Of The Museum Education For Development Of The Cooperation Between Schools And Museumsen_US
dc.contributor.refereeHavlůjová, Hana
dc.contributor.refereeŠobáňová, Petra
dc.identifier.aleph002111711
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná práce prezentuje komplexní analýzu výukového cíle muzejní edukace v kontextu spolupráce školy a muzea z pozice humanistického pojetí vzdělávání. Téma a pojetí práce vycházejí z předpokladu, že výukový cíl je významným prvkem při plánování a realizaci výuky a jedním z prostředků rozvoje funkční spolupráce obou jmenovaných institucí. Teoretická část práce se zabývá výukovým cílem v návaznosti na vymezení muzejní edukace. Stěžejní je nejen základní ukotvení pojmu výukový cíl, ale také analýza obsahového pojetí cílů muzejní edukace, analýza práce muzejního pedagoga s cíli a ukotvení cíle ve vztahu k ostatním komponentám procesu muzejní edukace. Akcentována je také problematika autoevaluace vzdělávacích výsledků. V neposlední řadě se práce v teoretické rovině dotýká tématu spolupráce školy a muzea z historické perspektivy i z perspektivy rámcových vzdělávacích programů jako systémových předpokladů spolupráce. Empirická část se zaměřuje na kvalitativní výzkum, jenž se v první fázi prostřednictvím rozhovorů s učiteli zabývá reflexí výukových cílů muzejní edukace z hlediska očekávání učitelů základních škol, kteří se svými žáky navštěvují vzdělávací programy v muzeu. V druhé fázi výzkum na pomezí případové studie a akčního výzkumu analyzuje výukové cíle konkrétního edukačního programu a na...cs_CZ
uk.abstract.enThis work presents a complex analysis of the methodological teaching goals with regard to the museum education, in the context of cooperation between schools and museums from the humanistic concept of education perspective. The subject of the work is based on the assumption that certain methodological goals entail a significant feature for educational planning and implementation, and they also are one of the instruments of the functional development cooperation between the two institutions. The theoretical part of thesis deals with the methodological goal as a follow-up to the museum education definition. It is not only essential to find a concept of the term - teaching goal, but also to analyse the content of the museum education goals; so it's the work analysis of a museum pedagogue and his/her goals towards other components in the museum education process. The emphasis is put also on the issue of autoevaluation regarding the educational results. Last but not least the work focusses on the historical perspective as well. Namely, it examines the cooperation between schools and museums, its educational programmes as systematic conditions for a mutual collaboration. The first phase of the qualitative research elaborates on the reflection of museum educational goals from the elementary school teacher...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV