Zobrazit minimální záznam

The process of forming a song canon in 17th and 18th century hand-written hymn-books
dc.contributor.advisorŠkarpová, Marie
dc.creatorSmyčková, Kateřina
dc.date.accessioned2018-10-30T01:12:42Z
dc.date.available2018-10-30T01:12:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81297
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce navazuje na současné výzkumy raně novověké rukopisné kultury. Zaměřuje se na moravské rukopisné kancionály 17. a 18. století a na jejich písňový repertoár. Rukopisná hymnografie může sloužit jako vydatný pramen pro poznání lidové zbožnosti, barokní literatury i hudby; část rukopisných kancionálů obsahuje notaci, mnohé jsou bohatě iluminované. Jejich repertoár ale dosud nebyl edičně zpřístupněn a nejsou k dispozici téměř žádné studie, jež by se mu věnovaly. V úvodu práce jsou stručně shrnuty současné tendence ve zkoumání rukopisné kultury a literárního kánonu. Následuje popis přibližně čtyřiceti rukopisných kancionálů, z nichž tato práce čerpala. Druhá kapitola podává obecnou charakteristiku rukopisné hymnografické produkce, jejím tématem jsou především důvody pro volbu rukopisného média a jeho výhody, a zvláště pak repertoár rukopisných zpěvníků. Třetí kapitola dokládá obecné závěry předchozího textu na příkladu čtyř kancionálů z šedesátých a sedmdesátých let 17. století: analýza jejich písma, iluminací a repertoáru vede k závěru, že jsou dílem jediného písaře, Jana Klabíka z Želechovic; v centru pozornosti jsou principy utváření hymnografického kánonu Klabíkových kancionálů a jejich vazby na starší hymnografickou tradici. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na dvě specifické...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation thesis follows on the contemporary research focused on the early modern manuscript culture. The thesis deals with the Moravian manuscript hymnals from the 17th and 18th century and with their repertoire. The manuscript hymnography is one of the richest sources for an understanding of the popular piety, the Baroque literature and the church music. Some of the hymnals are accompanied by musical notation and a large number of them are beautiful illuminated. However, they have never been made accessible through modern edition, and there are hardly any analytical studies concerning these hymnbooks. The opening chapter summarizes the existing research on the given topic. It is followed by the description of approximately forty manuscript hymnals. The next chapter concentrates on some specific qualities of the manuscript publication and focuses on the song repertoire. The third chapter further develops the general theses. It is devoted to four manuscript hymnals from the sixties and the seventies of the 17th century. The analysis of their writing, ilumination and repertoire proves the same author - Jan Klabík from Želechovice. This chapter concentrates on the song repertoire, relations to older hymnals and the song canon. The fourth chapter focuses on two specific groups of songs: the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecthymn-booken_US
dc.subjectspiritual songen_US
dc.subjecthymnographic canonen_US
dc.subjectliterature of the 17th and 18th centuryen_US
dc.subjectmanuscript cultureen_US
dc.subjectJan Klabíken_US
dc.subjectkancionálcs_CZ
dc.subjectduchovní píseňcs_CZ
dc.subjecthymnografický kánoncs_CZ
dc.subjectliteratura 17. a 18. stoletícs_CZ
dc.subjectrukopisná kulturacs_CZ
dc.subjectJan Klabíkcs_CZ
dc.titleVytváření písňového kánonu v rukopisných kancionálech 17. a 18. stoletícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-30
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId131071
dc.title.translatedThe process of forming a song canon in 17th and 18th century hand-written hymn-booksen_US
dc.contributor.refereeMalura, Jan
dc.contributor.refereeAndrlová Fidlerová, Alena
dc.identifier.aleph002032124
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce navazuje na současné výzkumy raně novověké rukopisné kultury. Zaměřuje se na moravské rukopisné kancionály 17. a 18. století a na jejich písňový repertoár. Rukopisná hymnografie může sloužit jako vydatný pramen pro poznání lidové zbožnosti, barokní literatury i hudby; část rukopisných kancionálů obsahuje notaci, mnohé jsou bohatě iluminované. Jejich repertoár ale dosud nebyl edičně zpřístupněn a nejsou k dispozici téměř žádné studie, jež by se mu věnovaly. V úvodu práce jsou stručně shrnuty současné tendence ve zkoumání rukopisné kultury a literárního kánonu. Následuje popis přibližně čtyřiceti rukopisných kancionálů, z nichž tato práce čerpala. Druhá kapitola podává obecnou charakteristiku rukopisné hymnografické produkce, jejím tématem jsou především důvody pro volbu rukopisného média a jeho výhody, a zvláště pak repertoár rukopisných zpěvníků. Třetí kapitola dokládá obecné závěry předchozího textu na příkladu čtyř kancionálů z šedesátých a sedmdesátých let 17. století: analýza jejich písma, iluminací a repertoáru vede k závěru, že jsou dílem jediného písaře, Jana Klabíka z Želechovic; v centru pozornosti jsou principy utváření hymnografického kánonu Klabíkových kancionálů a jejich vazby na starší hymnografickou tradici. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na dvě specifické...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation thesis follows on the contemporary research focused on the early modern manuscript culture. The thesis deals with the Moravian manuscript hymnals from the 17th and 18th century and with their repertoire. The manuscript hymnography is one of the richest sources for an understanding of the popular piety, the Baroque literature and the church music. Some of the hymnals are accompanied by musical notation and a large number of them are beautiful illuminated. However, they have never been made accessible through modern edition, and there are hardly any analytical studies concerning these hymnbooks. The opening chapter summarizes the existing research on the given topic. It is followed by the description of approximately forty manuscript hymnals. The next chapter concentrates on some specific qualities of the manuscript publication and focuses on the song repertoire. The third chapter further develops the general theses. It is devoted to four manuscript hymnals from the sixties and the seventies of the 17th century. The analysis of their writing, ilumination and repertoire proves the same author - Jan Klabík from Želechovice. This chapter concentrates on the song repertoire, relations to older hymnals and the song canon. The fourth chapter focuses on two specific groups of songs: the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990020321240106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV