dc.contributor.advisor | Pšenička, Martin | |
dc.creator | Mogilnicka, Krystyna | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T22:11:43Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T22:11:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81277 | |
dc.description.abstract | Resumé Disertace Farma v jeskyni - divadlo laboratoř prezentuje Mezinárodní divadelní studio Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského v kontextu diskurzu "divadel laboratoří". První část práce zkoumá koncept divadla laboratoře. Rozlišuje přitom "divadla laboratoře", která se vyvíjejí od 60. let jako nový "žánr" divadelní praxe, a "metodu" vytváření představení založených na fyzickém projevu herců od "divadelních laboratoří", které se objevily na začátku 20. století, zejména v rámci kamenných divadel, jako "školy" pro herce. Disertace představuje změnu, která přišla s manifesty Jerzy Grotowského a hlavně s jeho snadno aplikovatelným fyzickým tréninkem herce a s ideou práce na principu "fyzických partitur". Divadla laboratoře jsou prezentována jako alternativní divadelní praxe, která se vynořila z potřeby "hledání pravdy" skrze tělo, což vyústilo v kontra-kulturní postoj těchto divadelních skupin. První část disertace dále představuje Odin Teatret Eugenia Barby jako nezávislou laboratoř, která se dlouho vyvíjela na hranici zájmu současné divadelní komunity a poté se přetransformovala do vlivné kulturní instituce. Úspěchy Odin Teatret ve vývoji fyzického herectví a autorské režii kontrastují s československým Bílým divadlem, které slouží jako příklad laboratoře, jež v rámci politických okolností neměla možnost... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis, entitled Farm in the Cave-a Laboratory Theatre, presents Viliam Dočolomanský's International Theatre Studio Farm in the Cave based in Prague, Czech Republic as an aspect of the discourse of 'laboratory theatres.' The first part examines the concept of the 'laboratory theatres' that developed in the 1960s as a new 'genre' of theatre practice and a 'method' of creating performances based on physical expression; this is presented as distinct from the 'theatre laboratories' that emerged at the beginning of the 20th century mostly in the framework of institutions as 'schools' for actors. As such, this thesis introduces the changes that came with Jerzy Grotowski's manifestos in connection to his easily adaptable training for actors and idea of 'physical scores.' Laboratory theatres' background and interests are presented as alternative theatre practice that emerged from a need of 'searching for truth' through the body what evolved into counterculture attitude. The first part establishes Eugenio Barba's Odin Teatret as an independent laboratory that developed on the margins of the contemporary theatre community and evolved into an influential culture institution. Odin Teatret's achievements in developing physical acting and original theatre directing are set in confrontation with the... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Laboratory theatre | en_US |
dc.subject | Farm in the Cave | en_US |
dc.subject | Viliam Dočolomanský | en_US |
dc.subject | Odin Teatret | en_US |
dc.subject | Gardzienice | en_US |
dc.subject | White Theatre | en_US |
dc.subject | Divadlo laboratoř | cs_CZ |
dc.subject | Farma v jeskyni | cs_CZ |
dc.subject | Viliam Dočolomanský | cs_CZ |
dc.subject | Odin Teatret | cs_CZ |
dc.subject | Gardzienice | cs_CZ |
dc.subject | Bílé divadlo | cs_CZ |
dc.title | Farm in the Cave--a Laboratory Theatre | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-22 | |
dc.description.department | Departement of Theatre Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 102768 | |
dc.title.translated | Farma v jeskyni - divadlo laboratoř | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Stehlíková, Eva | |
dc.contributor.referee | Ostrowska, Joanna | |
dc.identifier.aleph | 002029617 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theatre Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Divadelní věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Departement of Theatre Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Divadelní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theatre Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Resumé Disertace Farma v jeskyni - divadlo laboratoř prezentuje Mezinárodní divadelní studio Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského v kontextu diskurzu "divadel laboratoří". První část práce zkoumá koncept divadla laboratoře. Rozlišuje přitom "divadla laboratoře", která se vyvíjejí od 60. let jako nový "žánr" divadelní praxe, a "metodu" vytváření představení založených na fyzickém projevu herců od "divadelních laboratoří", které se objevily na začátku 20. století, zejména v rámci kamenných divadel, jako "školy" pro herce. Disertace představuje změnu, která přišla s manifesty Jerzy Grotowského a hlavně s jeho snadno aplikovatelným fyzickým tréninkem herce a s ideou práce na principu "fyzických partitur". Divadla laboratoře jsou prezentována jako alternativní divadelní praxe, která se vynořila z potřeby "hledání pravdy" skrze tělo, což vyústilo v kontra-kulturní postoj těchto divadelních skupin. První část disertace dále představuje Odin Teatret Eugenia Barby jako nezávislou laboratoř, která se dlouho vyvíjela na hranici zájmu současné divadelní komunity a poté se přetransformovala do vlivné kulturní instituce. Úspěchy Odin Teatret ve vývoji fyzického herectví a autorské režii kontrastují s československým Bílým divadlem, které slouží jako příklad laboratoře, jež v rámci politických okolností neměla možnost... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis, entitled Farm in the Cave-a Laboratory Theatre, presents Viliam Dočolomanský's International Theatre Studio Farm in the Cave based in Prague, Czech Republic as an aspect of the discourse of 'laboratory theatres.' The first part examines the concept of the 'laboratory theatres' that developed in the 1960s as a new 'genre' of theatre practice and a 'method' of creating performances based on physical expression; this is presented as distinct from the 'theatre laboratories' that emerged at the beginning of the 20th century mostly in the framework of institutions as 'schools' for actors. As such, this thesis introduces the changes that came with Jerzy Grotowski's manifestos in connection to his easily adaptable training for actors and idea of 'physical scores.' Laboratory theatres' background and interests are presented as alternative theatre practice that emerged from a need of 'searching for truth' through the body what evolved into counterculture attitude. The first part establishes Eugenio Barba's Odin Teatret as an independent laboratory that developed on the margins of the contemporary theatre community and evolved into an influential culture institution. Odin Teatret's achievements in developing physical acting and original theatre directing are set in confrontation with the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990020296170106986 | |