Show simple item record

Dynamický model ceny jízdného
dc.contributor.advisorLachout, Petr
dc.creatorKislinger, Jan
dc.date.accessioned2017-06-01T22:23:13Z
dc.date.available2017-06-01T22:23:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81081
dc.description.abstractProblém hledání dynamického modelu pro ceny jízdného se skládá ze dvou úloh - odhadování poptávky po vlakových jízdenkách a vícestupňová optimalizace ceny jízdného. V této práci představujeme model nehomogenního markovského řetězce, který používáme pro vývoj prodeje jízdenek. Z důvodu velikosti stavového prostoru je nutné řešit optimalizační úlohu pomocí simulované optimalizace. Řešení jednostupňového a dvoustupňového problému je implementováno v jazyce R. Před samotným praktickým problémem shrnujeme teorii nehomogenních markovských řetězců, kde se podrobněji zaměřujeme na procesy se separovatelnou nehomogenitou. Dále navrhujeme metody odhadování intenzity markovského procesu založené na teorii maximální věrohodnosti. Také popisujeme a srovnáváme dva algoritmy simulované optimalizace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe problem of creating dynamic fare model consists of two tasks - estimating demand for train tickets and multistage optimization of price of fare. We introduce a model of inhomogeneous Markov process for the process of selling the tickets in this thesis. Because of the complexity of the state space the optimization problem needs to be solved using simulation methods. The solution was implemented in R language for single-stage and two-stage problems. Before this application we summarize the theory of inhomogeneous Markov process with special attention to process with separable inhomogeneity. Then we propose methods for estimating the intensity using maximum likelihood theory. We also describe and compare two algorithms for simulated optimization. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectnehomogenní markovský procescs_CZ
dc.subjectodhadování intenzitycs_CZ
dc.subjectsimulovaná optimalizacecs_CZ
dc.subjectdynamické jízdnécs_CZ
dc.subjectinhomogeneous Markov processen_US
dc.subjectestimating intensityen_US
dc.subjectsimulated optimizationen_US
dc.subjectdynamic fareen_US
dc.titleDynamic fare modelen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-02-01
dc.description.departmentDepartment of Probability and Mathematical Statisticsen_US
dc.description.departmentKatedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId167613
dc.title.translatedDynamický model ceny jízdnéhocs_CZ
dc.contributor.refereeHlubinka, Daniel
dc.identifier.aleph002125273
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePravděpodobnost, matematická statistika a ekonometriecs_CZ
thesis.degree.disciplineProbability, mathematical statistics and econometricsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
thesis.degree.programMathematicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Probability and Mathematical Statisticsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPravděpodobnost, matematická statistika a ekonometriecs_CZ
uk.degree-discipline.enProbability, mathematical statistics and econometricsen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csProblém hledání dynamického modelu pro ceny jízdného se skládá ze dvou úloh - odhadování poptávky po vlakových jízdenkách a vícestupňová optimalizace ceny jízdného. V této práci představujeme model nehomogenního markovského řetězce, který používáme pro vývoj prodeje jízdenek. Z důvodu velikosti stavového prostoru je nutné řešit optimalizační úlohu pomocí simulované optimalizace. Řešení jednostupňového a dvoustupňového problému je implementováno v jazyce R. Před samotným praktickým problémem shrnujeme teorii nehomogenních markovských řetězců, kde se podrobněji zaměřujeme na procesy se separovatelnou nehomogenitou. Dále navrhujeme metody odhadování intenzity markovského procesu založené na teorii maximální věrohodnosti. Také popisujeme a srovnáváme dva algoritmy simulované optimalizace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe problem of creating dynamic fare model consists of two tasks - estimating demand for train tickets and multistage optimization of price of fare. We introduce a model of inhomogeneous Markov process for the process of selling the tickets in this thesis. Because of the complexity of the state space the optimization problem needs to be solved using simulation methods. The solution was implemented in R language for single-stage and two-stage problems. Before this application we summarize the theory of inhomogeneous Markov process with special attention to process with separable inhomogeneity. Then we propose methods for estimating the intensity using maximum likelihood theory. We also describe and compare two algorithms for simulated optimization. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV