Show simple item record

Gender Equality in Preschool Education
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorKinclová, Nikola
dc.date.accessioned2020-08-17T13:03:51Z
dc.date.available2020-08-17T13:03:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81020
dc.description.abstractTématem diplomové práce jsou genderové aspekty předškolního vzdělávání z pohledu vedení mateřských škol. Cílem bylo zkoumat stav a uchopení genderové rovnosti v předškolním vzdělávání. Z toho důvodu jsem se zaměřila na znalosti a postoje vedení mateřských škol, na významy, které přikládají předškolnímu kurikulu a fungování dětského kolektivu, a to zejména z perspektivy genderu. Teoretická část shrnuje vybrané dosavadní poznatky týkající se školní socializace, předškolních institucí a kurikulárních dokumentů. Zabývala jsem se institucionálním charakterem vzdělávání dětí předškolního věku, dále pak výzkumy školní a předškolní socializace a aspekty, které způsobují, že je předškolní vzdělávání feminizováno. Empirická část představuje metodologické postupy práce. Metoda, sběr dat i konkrétní způsob dotazování vychází z konstruktivismu a kritické teorie. Tato část poskytuje výsledky analýzy z dvanácti polostrukturovaných rozhovorů, obsahuje prezentaci výsledků a poukazuje na výskyt genderových témat v prostředí mateřských škol - konstruování profesní identity vedením škol či definování učitelství a předškolního vzdělávání. Výzkum ukazuje na uchopení genderové problematiky vedením mateřských škol, souvislosti mezi genderovou identitou a péčí o děti předškolního věku a problematiku prestiže předškolního...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with gender aspects of preschool education from kindergartens leading's view. The main aim was to research situation and approach to gender equality in preschool education. Because of it I have decided to focus on knowledge and attitude of leading of kindergartens and their importance to preschool curriculum and also to order of children group from the gender perspective. The theoretical part summarizes findings about school socialization, preschool institutions and documents about curriculum. This part also focus on viewpoint of character of institutional children education, studies of school and preschool socialization and the aspects which are cause for feminization of preschool education. The empirical part introduces the methodological steps of the research. That means method, data collecting or the way of questioning which work on the constructivism and critical theory. This offers the results of analysis of semi-structured interviews. The main part of the thesis includes the results of twelve research and refers to occurrence of gender topics in the space of kindergartens - construction of professional identity of leading schools or definition of teaching and preschool education. The research refers to understanding of gender issues by preschool leaders in connection...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjectgender equalityen_US
dc.subjectsemi-structured interviewen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjectexperienceen_US
dc.subjectpředškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectgenderová rovnostcs_CZ
dc.subjectpolostrukturovaný rozhovorcs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjectzkušenostcs_CZ
dc.titleGenderová rovnost v předškolním vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-20
dc.description.departmentKatedra genderových studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Gender Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId171339
dc.title.translatedGender Equality in Preschool Educationen_US
dc.contributor.refereeHavelková, Hana
dc.identifier.aleph002104987
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra genderových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce jsou genderové aspekty předškolního vzdělávání z pohledu vedení mateřských škol. Cílem bylo zkoumat stav a uchopení genderové rovnosti v předškolním vzdělávání. Z toho důvodu jsem se zaměřila na znalosti a postoje vedení mateřských škol, na významy, které přikládají předškolnímu kurikulu a fungování dětského kolektivu, a to zejména z perspektivy genderu. Teoretická část shrnuje vybrané dosavadní poznatky týkající se školní socializace, předškolních institucí a kurikulárních dokumentů. Zabývala jsem se institucionálním charakterem vzdělávání dětí předškolního věku, dále pak výzkumy školní a předškolní socializace a aspekty, které způsobují, že je předškolní vzdělávání feminizováno. Empirická část představuje metodologické postupy práce. Metoda, sběr dat i konkrétní způsob dotazování vychází z konstruktivismu a kritické teorie. Tato část poskytuje výsledky analýzy z dvanácti polostrukturovaných rozhovorů, obsahuje prezentaci výsledků a poukazuje na výskyt genderových témat v prostředí mateřských škol - konstruování profesní identity vedením škol či definování učitelství a předškolního vzdělávání. Výzkum ukazuje na uchopení genderové problematiky vedením mateřských škol, souvislosti mezi genderovou identitou a péčí o děti předškolního věku a problematiku prestiže předškolního...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with gender aspects of preschool education from kindergartens leading's view. The main aim was to research situation and approach to gender equality in preschool education. Because of it I have decided to focus on knowledge and attitude of leading of kindergartens and their importance to preschool curriculum and also to order of children group from the gender perspective. The theoretical part summarizes findings about school socialization, preschool institutions and documents about curriculum. This part also focus on viewpoint of character of institutional children education, studies of school and preschool socialization and the aspects which are cause for feminization of preschool education. The empirical part introduces the methodological steps of the research. That means method, data collecting or the way of questioning which work on the constructivism and critical theory. This offers the results of analysis of semi-structured interviews. The main part of the thesis includes the results of twelve research and refers to occurrence of gender topics in the space of kindergartens - construction of professional identity of leading schools or definition of teaching and preschool education. The research refers to understanding of gender issues by preschool leaders in connection...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra genderových studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021049870106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV