Show simple item record

Representation of The Velvet Revolution and Culture Changes in Popular Culture
dc.contributor.advisorSoukup, Martin
dc.creatorKorčeková, Denisa
dc.date.accessioned2017-06-01T20:18:13Z
dc.date.available2017-06-01T20:18:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/80585
dc.description.abstractPráce Reprezentace sametové revoluce a kulturních změn v populární kultuře je zaměřená na soudobý seriál Vyprávěj a na způsobu zobrazení historického okamžiku pádu komunistického režimu v Československu. Je rozdělená do dvou částí - teoretické a analytické. Práce začíná popisem teoretických východisek mediální konstrukce reality a sociálního konstruktivismu. Následuje text o teorii kolektivní paměti. Poté je definován princip seriality. Další kapitola se věnuje historickému popisu událostí známých pod pojmem sametová revoluce. Dále je představen seriál Vyprávěj, jeho děj a hlavní postavy. Podstatné je rozlišení dvou přístupů k analýze mediálních sdělení, kterými jsou obsahová analýza a semiotická analýza. V empirické části autorka definuje předmět výzkumu. Poté stanoví hypotézy a definuje kategorie, které sleduje na základě obsahové analýzy na výběrovém souboru pěti relevantních dílů. Semiotické analýze je podrobeno několik klíčových scén.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis Representation of The Velvet Revolution and Culture Changes in Popular Culture focuses on contemporary TV series Vyprávěj and it focuses on the specific ways of representation of the historical moment of the end of the commmunist regime in Czechoslovakia. It is divided into two main part - theoretical and analytical. The theoretical one starts with a description of theoretical basis of media construction of reality and social constructivism. Following part of theoretical part is dedicated to theory of collective memory. Then the thesis continues with definiton of the principle of seriality. The next chapter is about historical description of events known under the term Velvet Revolution. In the last chapter of theoretical part is introduced TV series Vyprávěj, its plot and its main characters. It is also essential to distinguish two approaches to the analysis of media contents, which are content analysis and semiotic analysis. In the empirical part, the author defines the object of research. Then she sets hypotheses and define the categories that monitors on a sample of five relevant parts. Then several key scenes is subjected to semiotic analysis.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkolektivní paměťcs_CZ
dc.subjectkulturní změnacs_CZ
dc.subjectreprezentacecs_CZ
dc.subjectsémiotikacs_CZ
dc.subjectCollective Memoryen_US
dc.subjectCultural Changeen_US
dc.subjectRepresentationen_US
dc.subjectSemioticsen_US
dc.titleReprezentace sametové revoluce a kulturních změn v populární kultuřecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-08
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId153156
dc.title.translatedRepresentation of The Velvet Revolution and Culture Changes in Popular Cultureen_US
dc.contributor.refereeJaneček, Petr
dc.identifier.aleph002035449
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce Reprezentace sametové revoluce a kulturních změn v populární kultuře je zaměřená na soudobý seriál Vyprávěj a na způsobu zobrazení historického okamžiku pádu komunistického režimu v Československu. Je rozdělená do dvou částí - teoretické a analytické. Práce začíná popisem teoretických východisek mediální konstrukce reality a sociálního konstruktivismu. Následuje text o teorii kolektivní paměti. Poté je definován princip seriality. Další kapitola se věnuje historickému popisu událostí známých pod pojmem sametová revoluce. Dále je představen seriál Vyprávěj, jeho děj a hlavní postavy. Podstatné je rozlišení dvou přístupů k analýze mediálních sdělení, kterými jsou obsahová analýza a semiotická analýza. V empirické části autorka definuje předmět výzkumu. Poté stanoví hypotézy a definuje kategorie, které sleduje na základě obsahové analýzy na výběrovém souboru pěti relevantních dílů. Semiotické analýze je podrobeno několik klíčových scén.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis Representation of The Velvet Revolution and Culture Changes in Popular Culture focuses on contemporary TV series Vyprávěj and it focuses on the specific ways of representation of the historical moment of the end of the commmunist regime in Czechoslovakia. It is divided into two main part - theoretical and analytical. The theoretical one starts with a description of theoretical basis of media construction of reality and social constructivism. Following part of theoretical part is dedicated to theory of collective memory. Then the thesis continues with definiton of the principle of seriality. The next chapter is about historical description of events known under the term Velvet Revolution. In the last chapter of theoretical part is introduced TV series Vyprávěj, its plot and its main characters. It is also essential to distinguish two approaches to the analysis of media contents, which are content analysis and semiotic analysis. In the empirical part, the author defines the object of research. Then she sets hypotheses and define the categories that monitors on a sample of five relevant parts. Then several key scenes is subjected to semiotic analysis.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV