Nové technologie ve vzdělání z fenomenologického hlediska
New Technologies in Education from the Phenomenological Point of View
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80531Identifiers
Study Information System: 129633
Collections
- Kvalifikační práce [17059]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
fenomenologie, výchova, vzdělání, technologie, média, vnímáníKeywords (English)
phenomenology, upbringing, education, technologies, media, perceptionDiplomová práce popisuje propojení témat vzdělání a technologií z pohledu fenomenologie. Hypotézou této diplomové práce je myšlenka, že nové technologie mají vliv na proměnu vnímání reálného světa. Cílem práce je zhodnocení vlivu technologií na výchovně- vzdělávací proces a proměna vnímání světa u žáků, kteří nové technologie používají. Práce popisuje přístup vybraných autorů k výchově (Jan Patočka), zavádění technologií do výuky (Branislav Frk, Marc Prensky) a pohled na technologie z fenomenologického pohledu (Maurice Merleau-Ponty, Paul Virilio). Práce ukazuje, jak se proměňuje vnímání generace dnešních dětí a mládeže, které Prensky nazývá digitálními domorodci, oproti starší generaci digitálních imigrantů a jaké mohou být důsledky proměny tohoto vnímání. Práce popisuje nebezpečí, která se za užíváním technologií skrývají a jak jim lze předcházet. KLÍČOVÁ SLOVA fenomenologie, výchova, vzdělání, technologie, média, vnímání
This diploma thesis describes connection between education and technology from the phenomenological point of view. The hypothesis of this diploma thesis is the idea that new technologies influence changes in perception of the real world. There are students who use new technologies - the aim of the thesis is to evaluate the influence of technologies in educational process and changes in their perception of the world. The thesis describes the approach to education (Jan Patočka), new technologies in education (Branislav Frk, Marc Prensky), phenomenology and technologies (Maurice Merleau-Ponty, Paul Virilio) from the point of view of chosen authors. The thesis shows how perception of young generation (that Prensky called digital natives) is changed compared to the older one called digital immigrants and what consequences can this change cause. The thesis describes threats arising from the use of technologies and how to precede. KEYWORDS phenomenology, upbringing, education, technologies, media, perception