Mořský mikrosvět: komplexní projekt ve výuce geologie a biologie pro gymnázia
Marine microorganisms: the complex project in the learning for geology and biology at grammar schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80375Identifiers
Study Information System: 159407
CU Caralogue: 990020949190106986
Collections
- Kvalifikační práce [21452]
Author
Advisor
Referee
Matějka, Dobroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geology Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Institute of Geology and Paleontology
Date of defense
8. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mikrofosilie, mořský ekosystém, projektové vyučováníPráce se zabývá modifikací profesionálních mikroskopovacích metod pro potřeby školní výuky. Je zde laboratorně zpracován vzorek miocenního stáří s mikrofosiliemi z mořského prostředí karpatské předhlubně. Byla vytvořena příručka pro učitele, kde je poskytnut detailní návod od vyhledání vhodné lokality, přes odběr vzorku, po jeho zpracování a následné pozorování. Jednotlivé nalezené skupiny mikrofosilií jsou stručně charakterizovány. Postup je vhodně upraven pro uskutečnění laboratorního cvičení s prvky badatelsky orientované výuky ve školním prostředí. Zároveň je toto téma začleněno do Rámcových vzdělávacích programů a do vybraného vzorku učebnic. Klíčová slova: laboratorní práce, mikrofosilie, miocén, baden, karpatská předhlubeň, příručka pro učitele, badatelsky orientovaná výuka
This thesis deals with modifications of professional microscopic methods for classroom use. There is a laboratory prepared sample Miocene age with marine microfossils of the Carpathian Foredeep. It was created manual for teachers, where is provided detailed instructions from finding a suitable locality, through sample collection, after their processing, and consequent observations. Each founded microfossil group is briefly characterised. The proces is properly modificate for realization of laboratories with elements of inquiry- based instruction at schools. At least this topic is incorporated in Framework Education Programmes and selected sample of textbooks. Key words: laboratories, microfossils, Miocene, badenian, Carpathian Foredeep, manual for teachers, inquiry-based instruction
