Přijetí a vývoj dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině
Acceptance and development of a child with hearing impairment in a hearing family
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79852Identifiers
Study Information System: 133692
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sluchové postižení, kompenzace sluchu, komunikace, vývoj dítěte, výchovně-vzdělávací péče, rodinaKeywords (English)
hearing impairment, compensation of hearing, communication, child development, educational care, familyDiplomová práce se zabývá přijetím a vývojem dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině. Teoretická část se v první kapitole zabývá sluchovým postižením a základní terminologií oboru. Druhá kapitola se věnuje možnostem kompenzace a rehabilitace sluchu. Třetí kapitola pojednává o komunikaci dětí se sluchovým postižením a představuje jednotlivé komunikační systémy. Předposlední kapitola se věnuje vývoji a výchově dítěte se sluchovým postižením. Závěrečná kapitola teoretické části představuje systém výchovně-vzdělávací péče o děti se sluchovým postižením v České republice. Praktická část diplomové práce se zabývá zkušenostmi rodičů s výchovou dítěte se sluchovým postižením. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jak probíhá přijetí a vývoj dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině. S ohledem na téma práce byla zvolena kvalitativní výzkumná metoda. Výsledky práce by měly umožnit porozumění rodičům v situaci, kdy je jejich úkolem vychovat dítě se sluchovým postižením.
This thesis deals with the acceptance and development of a child with hearing impairment in a hearing family. The first chapter of the theoretical part deals with hearing impairment and the basic terminology of the discipline. The second chapter deals with the possibilities of compensation and rehabilitation of hearing. The third chapter represents the communication of hearing impaired children and different communication systems. The penultimate chapter is devoted to the development and education of children with hearing impairment. The final chapter of the theoretical part represents the system of educational care for children with hearing impairment in the Czech Republic. The practical part of the thesis deals with the experiences of parents raising a child with hearing impairment. The main objective of the research is to find out how the acceptance and development of a hearing impaired child in a hearing family. According to the character of the research, qualitative research method was used. The results of the work should facilitate the understanding of parents in a situation where it is their task to raise a child with hearing impairment.