Show simple item record

Antiquity in history textbooks for secondary schools 1948-1989
dc.contributor.advisorKepartová, Jana
dc.creatorDubská, Hana
dc.date.accessioned2017-06-01T17:15:14Z
dc.date.available2017-06-01T17:15:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/79762
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. stoletícs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis focuses on didactic and historical analysis of history textbooks used during the Communist totalitarian regime at secondary schools in Czechoslovakia republic between 1948-1989. Goal of this thesis was to find out if there were any changes of historical events interpretation of Classical antiquity in consideration of political development in the country. The theoretical part consists of brief political development and development of education in Czechoslovakia in observed period. The practical part deals with the analysis and the comparison of textbooks from totalitarian and present era with emphasis on didactics and content. I concluded that interpretative texts influenced by the communist ideology were more focused on social problems in contemporary society. Textbooks were also focused on slavery issue, especially their hard life and described passed slave rebellions. This is most obvious in textbooks published in the 1950s. Keywords: history textbooks, antiquity, secondary school, communism, Czechoslovakia, education, 20th centuryen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučebnice dějepisucs_CZ
dc.subjectantikacs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectČeskoslovenskocs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subject20. stoletícs_CZ
dc.subjecthistory textbooksen_US
dc.subjectantiquityen_US
dc.subjectsecondary schoolen_US
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectCzechoslovakiaen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subject20th centuryen_US
dc.titleAntika v učebnicích dějepisu pro základní školy 1948-1989cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-07
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId115904
dc.title.translatedAntiquity in history textbooks for secondary schools 1948-1989en_US
dc.contributor.refereeParkan, František
dc.identifier.aleph002025567
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. stoletícs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis focuses on didactic and historical analysis of history textbooks used during the Communist totalitarian regime at secondary schools in Czechoslovakia republic between 1948-1989. Goal of this thesis was to find out if there were any changes of historical events interpretation of Classical antiquity in consideration of political development in the country. The theoretical part consists of brief political development and development of education in Czechoslovakia in observed period. The practical part deals with the analysis and the comparison of textbooks from totalitarian and present era with emphasis on didactics and content. I concluded that interpretative texts influenced by the communist ideology were more focused on social problems in contemporary society. Textbooks were also focused on slavery issue, especially their hard life and described passed slave rebellions. This is most obvious in textbooks published in the 1950s. Keywords: history textbooks, antiquity, secondary school, communism, Czechoslovakia, education, 20th centuryen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV