Show simple item record

Students' Relationship to the Nature
dc.contributor.advisorNovotný, Petr
dc.creatorZimová, Eliška
dc.date.accessioned2017-06-01T16:30:51Z
dc.date.available2017-06-01T16:30:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/79534
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem "Vztah žáků k přírodě" se zabývá vztahem žáků k přírodě. Tento vztah je zjišťován na základě dotazníku, který vytvořil německý doktor a učitel Otto Schmeil v roce 1899. První část práce obsahuje definice a vysvětlení základních pojmů vztahujících se k tématu, např. příroda, vztah k přírodě, ekologie a environmentalistika, RVP, apod. Druhá část se věnuje výzkumu. Původní dotazník pochází z knihy Dr. O. Schmeila s názvem "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". Tento dotazník byl v roce 1899 předložen 150 respondentům ve věku 12-14 let. Otázky v dotazníku jsou zaměřeny na zkušenosti žáků s přírodou, např. "Viděl/a jsi někdy, jak se vyrábí sýr?", "Viděl/a jsi lézt šneka?", apod. Stejný dotazník byl předložen 405 žákům v dnešních českých školách ve stejném věkovém složení jako původní dotazník. Diskuze a závěr se věnuje porovnání mezi odpověďmi respondentů roku 1899 a 2015 a zároveň porovnání mezi respondenty z města a respondenty z vesnice ve výzkumu z roku 2015. Klíčová slova Vztah k přírodě, příroda, ekologie, environmentalistika, Otto Schmeilcs_CZ
dc.description.abstractThis thesis titled "Students' Relationship to the Nature" deals with the topic of students' relationship to the nature. This relationship is found out on the basis of a questionnaire, which was created by the German doctor and teacher Otto Schmeil in the year 1899. The first part of this thesis contains the definition and explanation of basic concepts related to the subject, such as nature, relationship to the nature, ecology and environmentalism, etc. The second part is dedicated to the research. The original questionnaire comes from the book of Dr. O. Schmeil, that is titled "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". In 1899 this questionnaire was submitted to 150 respondents in the age of 12-14. The questions in this questionnaire are focused on the experiences of pupils with nature, such as for example: "Have you ever seen how to make cheese?", "Have you ever seen a snail in move?", etc. The same questionnaire was submitted to 405 pupils in nowaday Czech schools that were in the same age composition as the originally questionned were. The final discussion and conclusion is dedicated to a comparison between the replies of the respondents in 1899 and in 2015, and at the same time, in the research from the year 2015 to a comparison between respondents from...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvztah k příroděcs_CZ
dc.subjectpřírodacs_CZ
dc.subjectekologiecs_CZ
dc.subjectenvironmentalistikacs_CZ
dc.subjectOtto Schmeilcs_CZ
dc.subjectthe relationship to the natureen_US
dc.subjectnatureen_US
dc.subjectecologyen_US
dc.subjectenvironmentalismen_US
dc.subjectOtto Schmeilen_US
dc.titleVztah žáků k příroděcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-23
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId140515
dc.title.translatedStudents' Relationship to the Natureen_US
dc.contributor.refereeJančaříková, Kateřina
dc.identifier.aleph002089361
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem "Vztah žáků k přírodě" se zabývá vztahem žáků k přírodě. Tento vztah je zjišťován na základě dotazníku, který vytvořil německý doktor a učitel Otto Schmeil v roce 1899. První část práce obsahuje definice a vysvětlení základních pojmů vztahujících se k tématu, např. příroda, vztah k přírodě, ekologie a environmentalistika, RVP, apod. Druhá část se věnuje výzkumu. Původní dotazník pochází z knihy Dr. O. Schmeila s názvem "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". Tento dotazník byl v roce 1899 předložen 150 respondentům ve věku 12-14 let. Otázky v dotazníku jsou zaměřeny na zkušenosti žáků s přírodou, např. "Viděl/a jsi někdy, jak se vyrábí sýr?", "Viděl/a jsi lézt šneka?", apod. Stejný dotazník byl předložen 405 žákům v dnešních českých školách ve stejném věkovém složení jako původní dotazník. Diskuze a závěr se věnuje porovnání mezi odpověďmi respondentů roku 1899 a 2015 a zároveň porovnání mezi respondenty z města a respondenty z vesnice ve výzkumu z roku 2015. Klíčová slova Vztah k přírodě, příroda, ekologie, environmentalistika, Otto Schmeilcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis titled "Students' Relationship to the Nature" deals with the topic of students' relationship to the nature. This relationship is found out on the basis of a questionnaire, which was created by the German doctor and teacher Otto Schmeil in the year 1899. The first part of this thesis contains the definition and explanation of basic concepts related to the subject, such as nature, relationship to the nature, ecology and environmentalism, etc. The second part is dedicated to the research. The original questionnaire comes from the book of Dr. O. Schmeil, that is titled "Über die Reformbestrebungen auf dem Gebiete des naturgeschichtlichen Unterrichts". In 1899 this questionnaire was submitted to 150 respondents in the age of 12-14. The questions in this questionnaire are focused on the experiences of pupils with nature, such as for example: "Have you ever seen how to make cheese?", "Have you ever seen a snail in move?", etc. The same questionnaire was submitted to 405 pupils in nowaday Czech schools that were in the same age composition as the originally questionned were. The final discussion and conclusion is dedicated to a comparison between the replies of the respondents in 1899 and in 2015, and at the same time, in the research from the year 2015 to a comparison between respondents from...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV