dc.contributor.advisor | Kitzbergerová, Leonora | |
dc.creator | Lišmanová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T08:43:54Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T08:43:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/79515 | |
dc.description.abstract | In thesis I focus on the current position of art gallery and museum education, which is influenced by science disciplines pedagogy and museology. In the theoretical part, on the basis of specialized literature, I define terms related to the theme of the work (gallery/museum pedagogy and educator, gallery/museum educator position within the institution, General educational program etc.). I am seeking further possibilities of cooperation and limits of cooperation of an elementary school with galleries/museums as institutions that have educational potential. Didactic work is based on qualitative research, which mainly uses the methods of open coding of videos from executed programs. My intention is to compare the differences and similarities in the implementation of educational programs between the 1st and 5th grade. Based on defined objectives I evaluate their implementation in accordance with educational programs, which are crucial for cooperation of galleries and schools. The focus is mainly on the conception, implementation and reflection of a three-phase educational program. The didactic part also reveals a possible link to the interdisciplinary relations. In the creative part of the thesis, I compile a topic of an authoring book, on the theme of the exhibition of Květa Pacovská: Maximum Contrast. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na aktuální pozici oboru galerijní a muzejní edukace, který je ovlivněn vědními disciplínami pedagogikou a muzeologií. Teoretická část na základě odborné literatury definuje pojmy spojené s tématem práce (galerijní/muzejní pedagogika a pedagog, pozice galerijního/muzejního pedagoga v rámci instituce, Rámcový vzdělávací program atd.). Hledá možnosti a meze spolupráce základní školy s galerií/muzeem jako institucí, která má vzdělávací potenciál. Didaktická práce je založena na kvalitativním výzkumu, jenž využívá především metod otevřeného kódování videonahrávek ze zrealizovaných programů. Cílem práce je porovnat rozdíly a shody při realizaci edukačních programů mezi 1. a 5. ročníkem. Na základě stanovených cílů hodnotí jejich naplnění v souladu se školními vzdělávacími programy, neboť jsou klíčové pro spolupráci galerie/muzea a školy. Diplomová práce je zaměřena především na koncepci, realizaci a reflexi třífázového edukačního programu. Didaktická část dále odhaluje možnou návaznost na mezipředmětové vztahy. Ve výtvarné části je zpracováno téma autorské knihy na motivy výstavy Květy Pacovské: Maximum Contrast. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | gallery and museum education | en_US |
dc.subject | cooperation between the school and the museum | en_US |
dc.subject | educational programs | en_US |
dc.subject | program application in school practice | en_US |
dc.subject | galerijní a muzejní edukace | cs_CZ |
dc.subject | spolupráce školy a muzea | cs_CZ |
dc.subject | edukační programy | cs_CZ |
dc.subject | aplikace programů ve školní praxi | cs_CZ |
dc.title | Galerijní a muzejní edukace na prvním stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-05-16 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 159216 | |
dc.title.translated | Gallery and museum education in primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Novotná, Magdalena | |
dc.identifier.aleph | 002089622 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na aktuální pozici oboru galerijní a muzejní edukace, který je ovlivněn vědními disciplínami pedagogikou a muzeologií. Teoretická část na základě odborné literatury definuje pojmy spojené s tématem práce (galerijní/muzejní pedagogika a pedagog, pozice galerijního/muzejního pedagoga v rámci instituce, Rámcový vzdělávací program atd.). Hledá možnosti a meze spolupráce základní školy s galerií/muzeem jako institucí, která má vzdělávací potenciál. Didaktická práce je založena na kvalitativním výzkumu, jenž využívá především metod otevřeného kódování videonahrávek ze zrealizovaných programů. Cílem práce je porovnat rozdíly a shody při realizaci edukačních programů mezi 1. a 5. ročníkem. Na základě stanovených cílů hodnotí jejich naplnění v souladu se školními vzdělávacími programy, neboť jsou klíčové pro spolupráci galerie/muzea a školy. Diplomová práce je zaměřena především na koncepci, realizaci a reflexi třífázového edukačního programu. Didaktická část dále odhaluje možnou návaznost na mezipředmětové vztahy. Ve výtvarné části je zpracováno téma autorské knihy na motivy výstavy Květy Pacovské: Maximum Contrast. | cs_CZ |
uk.abstract.en | In thesis I focus on the current position of art gallery and museum education, which is influenced by science disciplines pedagogy and museology. In the theoretical part, on the basis of specialized literature, I define terms related to the theme of the work (gallery/museum pedagogy and educator, gallery/museum educator position within the institution, General educational program etc.). I am seeking further possibilities of cooperation and limits of cooperation of an elementary school with galleries/museums as institutions that have educational potential. Didactic work is based on qualitative research, which mainly uses the methods of open coding of videos from executed programs. My intention is to compare the differences and similarities in the implementation of educational programs between the 1st and 5th grade. Based on defined objectives I evaluate their implementation in accordance with educational programs, which are crucial for cooperation of galleries and schools. The focus is mainly on the conception, implementation and reflection of a three-phase educational program. The didactic part also reveals a possible link to the interdisciplinary relations. In the creative part of the thesis, I compile a topic of an authoring book, on the theme of the exhibition of Květa Pacovská: Maximum Contrast. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Kafková, Helena | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990020896220106986 | |