Zobrazit minimální záznam

Concept Building Process in 2D Geometry of Primary School Pupils
dc.contributor.advisorSlezáková, Jana
dc.creatorVlková, Gabriela
dc.date.accessioned2017-06-01T16:20:23Z
dc.date.available2017-06-01T16:20:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/79488
dc.description.abstractTato práce se zabývá tématem pojmotvorného procesu v oblasti 2D geometrie. Problematika je zaměřena na děti předškolního a mladšího a středního školního věku. V teoretické části jsou vymezeny dané vývojové etapy a pro ně typický vývoj kognitivních procesů. Dále se práce věnuje charakteristice termínu pojem, procesu budování pojmu a fázím vývoje jazyka v matematice. Následně jsou popsány dvě teorie budování matematického poznání a úrovně geometrického myšlení dle modelu van Hiele. Teoretická část je uzavřena kapitolou věnující se oblasti učiva geometrie v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Pro praktickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu - zúčastněné pozorování. Praktická část práce seznamuje s realizovaným výzkumem, jenž je tvořen sedmi experimenty. Cílem experimentů bylo sledovat u dětí a u žáků vývoj jejich představ útvarů 2D geometrie a s tím související vývoj použitého jazyka při pojmenování daných obrazců. Pro experimenty byla připravena série aktivit, které byly v průběhu výzkumu reflektovány a následně případně upravovány či obměňovány. Průběh experimentů je popsán prostřednictvím vyskytlých fenoménů. Na základě zjištěných fenoménů je popsán pojmotvorný proces pro 2D geometrické obrazce - čtverec, kruh, obdélník, trojúhelník. Získané informace jsou porovnány s odbornou literaturou....cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the topic of concept building process in 2D geometry. The topic is aimed at preschoolers and school-aged children. The theoretical part describes the stages of human development and the cognitive stages of development. Then there are characterized the term concept, the concept building process and the stages of the language development in mathematics. The following part describes two theories about the building knowledge in Maths and the levels of thinking in geometry according to the van Hiele model. The last one chapter of this part describes the geometry curriculum within the primary school education. The method of qualitative research - participated observation - was used for the practical part. This part describes the research that consists of seven experiments. The aim of the experiments was to observe the development of children's and pupils' ideas about 2D geometric shapes. Many activities were prepared for the research. On the basis of the activities reflection the activities were changed or completed. The experiments are described by means of the phenomena that appeared. The phenomena are important for the describing the concept building process of 2D geometric shapes - a square, a circle, a rectangle, a triangle. The information from research is compared...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectanalýza žákovských pracícs_CZ
dc.subjectkomunikacecs_CZ
dc.subjectkognitivní procesycs_CZ
dc.subjectmnohoúhelníkycs_CZ
dc.subjectpojmotvorný proces ve 2D geometriics_CZ
dc.subjectvývoj jazykacs_CZ
dc.subjectanalysis of pupils' worken_US
dc.subjectcognitive processesen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectconcept buidlding process in 2D geometryen_US
dc.subjectpolygonsen_US
dc.subjectlanguage developmenten_US
dc.titlePojmotvorný proces ve 2D geometrii u žáků 1. stupně ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-19
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId160364
dc.title.translatedConcept Building Process in 2D Geometry of Primary School Pupilsen_US
dc.contributor.refereeJirotková, Darina
dc.identifier.aleph002088950
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá tématem pojmotvorného procesu v oblasti 2D geometrie. Problematika je zaměřena na děti předškolního a mladšího a středního školního věku. V teoretické části jsou vymezeny dané vývojové etapy a pro ně typický vývoj kognitivních procesů. Dále se práce věnuje charakteristice termínu pojem, procesu budování pojmu a fázím vývoje jazyka v matematice. Následně jsou popsány dvě teorie budování matematického poznání a úrovně geometrického myšlení dle modelu van Hiele. Teoretická část je uzavřena kapitolou věnující se oblasti učiva geometrie v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Pro praktickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu - zúčastněné pozorování. Praktická část práce seznamuje s realizovaným výzkumem, jenž je tvořen sedmi experimenty. Cílem experimentů bylo sledovat u dětí a u žáků vývoj jejich představ útvarů 2D geometrie a s tím související vývoj použitého jazyka při pojmenování daných obrazců. Pro experimenty byla připravena série aktivit, které byly v průběhu výzkumu reflektovány a následně případně upravovány či obměňovány. Průběh experimentů je popsán prostřednictvím vyskytlých fenoménů. Na základě zjištěných fenoménů je popsán pojmotvorný proces pro 2D geometrické obrazce - čtverec, kruh, obdélník, trojúhelník. Získané informace jsou porovnány s odbornou literaturou....cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the topic of concept building process in 2D geometry. The topic is aimed at preschoolers and school-aged children. The theoretical part describes the stages of human development and the cognitive stages of development. Then there are characterized the term concept, the concept building process and the stages of the language development in mathematics. The following part describes two theories about the building knowledge in Maths and the levels of thinking in geometry according to the van Hiele model. The last one chapter of this part describes the geometry curriculum within the primary school education. The method of qualitative research - participated observation - was used for the practical part. This part describes the research that consists of seven experiments. The aim of the experiments was to observe the development of children's and pupils' ideas about 2D geometric shapes. Many activities were prepared for the research. On the basis of the activities reflection the activities were changed or completed. The experiments are described by means of the phenomena that appeared. The phenomena are important for the describing the concept building process of 2D geometric shapes - a square, a circle, a rectangle, a triangle. The information from research is compared...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020889500106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV