The role of English in the globalized world and its reflection in current teacher training manuals
Didaktická reflexe globálních angličtin v učebních textech pro učitele angličtiny
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79351Identifikátory
SIS: 163095
Kolekce
- Kvalifikační práce [22606]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gráf, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
globální angličtiny, angličtina jako lingua franca, učební texty pro učitele angličtiny, výuka angličtiny, kvalitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Global Englishes, English as a Lingua Franca, teacher training manuals, ELT, qualitative content analysisDiplomová práce se zabývá didaktickou reflexí globálních angličtin (GEs) a angličtiny jako lingua franca (ELF) v současných učebních textech pro učitele angličtiny. Teoretická část práce představuje dosavadní výzkum v oblastech GEs a ELF s důrazem na pedagogické implikace globální role angličtiny. V praktické části autor pomocí kvalitativní obsahové analýzy (viz Schreier 2012) rozebírá čtyři učební texty pro učitele angličtiny britské provenience publikované mezi lety 2011 a 2014. Autor ve vybraných publikacích identifikuje textový materiál odrážející výzkum v oblastech GEs a ELF. Identifikovaný textový materiál se týká především výuky jazyka (např. výuka výslovnosti) a kultury (např. kulturní relevance materiálů), pozornost je však věnována i současné roli angličtiny ve světě. Na základě tohoto materiálu autor poté hodnotí, jak zkoumané publikace reflektují výzkum v oblastech GEs a ELF. V závěru práce autor shrnuje výsledky praktické části a uvádí doporučení pro další výzkum. Klíčová slova: globální angličtiny, angličtina jako lingua franca, učební texty pro učitele angličtiny, výuka angličtiny, kvalitativní obsahová analýza
The present thesis is concerned with the reflection of Global Englishes (GEs) and English as a Lingua Franca (ELF) in current teacher training manuals. The theoretical part introduces research into GEs and ELF with an emphasis on the pedagogical implications of the global role of English. The practical part consists in an analysis of four teachers training manuals of British provenance published between 2011 and 2014. Using a qualitative content analysis (see Schreier 2012), the author identifies in the selected publications textual material reflecting research into GEs and ELF. The identified textual material deals primarily with the teaching of language (e.g. pronunciation teaching) and culture (e.g. cultural relevance of materials), but attention is also paid to the current role of English in the world. On the basis of this material, the author then evaluates how the selected publications reflect research into GEs and ELF. The conclusion provides a summary of results, and suggestions for further research. Keywords: Global Englishes, English as a Lingua Franca, teacher training manuals, ELT, qualitative content analysis