The Country House Revisited: Variations on a Theme from Forster to Hollinghurst
Variace na téma venkovského sídla v britské literatuře od Forstera po Hollinghursta
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79298Identifikátory
SIS: 125215
Kolekce
- Kvalifikační práce [23620]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franková, Milada
Nagy, Ladislav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglická a americká literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
27. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
venkovské sídlo v próze, venkovské sídlo, poetika prostoru, bydlení, literatura a architektura, architektura a literatura, E.M. Forster, Evelyn Waugh, The Sea, The Sea, The Stranger's Child, The Little Stranger, The Uninvited GuestsKlíčová slova (anglicky)
country house fiction, country house, house, spatial poetics, dwelling, literature and architecture, architecture and literature, E.M. Forster, Evelyn Waugh, The Sea, The Sea, The Stranger's Child, The Little Stranger, The Uninvited GuestsDisertační práce zkoumá tematiku anglického venkovského sídla ve vybraných dílech autorů 20. a 21. století, jmenovitě E.M. Forster, Evelyn Waugh, Iris Murdoch, Alan Hollinghurst a Sarah Waters. Šíře a rozmanitost literárních ztvárnění odráží rozrůznění fyzické podoby venkovského sídla a umožňuje jak zahrnutí jeho menších variant, tak i pozůstatků vznosných paláců stojících na pokraji zničení. Venkovské sídlo je nahlíženo v širším společenském a kulturním kontextu, včetně soudobého vývoje architektury. Vzhledem k výjimečným evokačním a integračním vlastnostem, které filozofové Martin Heidegger a Gaston Bachelard připisují prostoru domu obecně, umožňuje koncept venkovského sídla pojmout značně široké spektrum témat. Jeho jedinečná soustřeďující povaha se odráží ve vysoké míře intertextuality zastoupené v jednotlivých dílech a zároveň umožňuje úspěšné zapojení různých časových zvláštností, které často vymezují venkovské sídlo vně běžného toku času. Interpretace venkovského sídla v rámci soudobé prózy, architektury a poetiky prostoru mu umožňuje akcentovat různé podoby bydlení. Následkem toho mohou být literární ztvárnění současně chápána jako předobrazy i odrazy soudobé praxe bydlení. Klíčová slova: venkovské sídlo v próze, venkovské sídlo, poetika prostoru, bydlení, literatura a architektura,...
This dissertation aims to provide an insight into English country house fiction by twentieth and twenty-first century authors, such as E.M. Forster, Evelyn Waugh, Iris Murdoch, Alan Hollinghurst, and Sarah Waters. The variety of literary depictions of the country house reflects the physical diversification of the buildings in question, from smaller variants to formerly grand residences on the brink of physical collapse. The country house is explored within the wider social and cultural contexts of the period, including contemporary architectural development. Given the exceptionally evocative and integrating properties that the influential theories of Martin Heidegger and Gaston Bachelard attribute to a house in general, it is unsurprising that the concept of the country house has inspired discussion of such a wide spectrum of topics. Its unique centring quality is echoed in the dense intertextuality prominently marking its literary representations, and enables the successful implementation of various temporal idiosyncrasies, which often set the house apart from the habitual passing of time. Within the scope of contemporary fiction, architecture and poetics of space, the country house accentuates different conceptions of dwelling. Consequently, the literary portrayals of the country house can be...