Show simple item record

Rituals as a Rudimentary Product of Magical Thinking
dc.contributor.advisorValentová, Hana
dc.creatorTrčková, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-01T15:24:50Z
dc.date.available2017-06-01T15:24:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/79229
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá magickým myšlením v dospělosti. Jejím záměrem je zmapovat konkrétní projevy magického myšlení v období dospělosti a porovnat je s magickým myšlením v dětství, dále se zaměřuje na souvislost magického myšlení s religiozitou a vzděláním respondentů. Pro výzkumný záměr byla použita metodologie kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné závěry potvrdily teoretická východiska. Magické myšlení přetrvává do dospělosti, ale vyskytuje více v dětství, i když se ve svých formách a principech neliší. Ukázalo se, že magické myšlení se častěji vyskytuje u nevěřících lidí. Obor vzdělání nemá na magické myšlení vliv. V dospělosti (i v dětství) se vyskytuje ve specifických situacích, které se vyznačují zvýšeným stresem, úzkostí a nejistotou. Magické myšlení plní určité funkce, zejména slouží jako zvládací strategie a snižuje úzkost.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on magical thinking in the age of adulthood. The primary aim is to discover and define the particular manifestations of the magical thinking in adulthood and compare them with magical thinking in childhood. A further aim is to find a link between magical thinking and religion, and between magical thinking and field of education of participants. Research methodologies include qualitive field research accompanied by semi- structured interviews. The finding of the research show that magical thinking is more often found in child thinking, but it could be discovered in adulthood as well, there are no differences among principles and forms of magical thinking in childhood and adulthood. Magical thinking is more often found in atheists and there is no link between magical thinking and field of education of participants. The discussion concludes that magical thinking emerges in stressful situations and it is associated with anxiety and feelings of uncertainty. Magical thinking serve important functions - it is a coping strategy and it could reduce an anxiety.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmagické myšlenícs_CZ
dc.subjectrituálcs_CZ
dc.subjectnáboženstvícs_CZ
dc.subjectintuicecs_CZ
dc.subjectzvládací srategiecs_CZ
dc.subjectmagical thinkingen_US
dc.subjectritualen_US
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectintuitionen_US
dc.subjectcoping strategyen_US
dc.titleRituály jako rudimenty magického myšlenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId162457
dc.title.translatedRituals as a Rudimentary Product of Magical Thinkingen_US
dc.contributor.refereeŠpačková, Klára
dc.identifier.aleph002103206
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá magickým myšlením v dospělosti. Jejím záměrem je zmapovat konkrétní projevy magického myšlení v období dospělosti a porovnat je s magickým myšlením v dětství, dále se zaměřuje na souvislost magického myšlení s religiozitou a vzděláním respondentů. Pro výzkumný záměr byla použita metodologie kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné závěry potvrdily teoretická východiska. Magické myšlení přetrvává do dospělosti, ale vyskytuje více v dětství, i když se ve svých formách a principech neliší. Ukázalo se, že magické myšlení se častěji vyskytuje u nevěřících lidí. Obor vzdělání nemá na magické myšlení vliv. V dospělosti (i v dětství) se vyskytuje ve specifických situacích, které se vyznačují zvýšeným stresem, úzkostí a nejistotou. Magické myšlení plní určité funkce, zejména slouží jako zvládací strategie a snižuje úzkost.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on magical thinking in the age of adulthood. The primary aim is to discover and define the particular manifestations of the magical thinking in adulthood and compare them with magical thinking in childhood. A further aim is to find a link between magical thinking and religion, and between magical thinking and field of education of participants. Research methodologies include qualitive field research accompanied by semi- structured interviews. The finding of the research show that magical thinking is more often found in child thinking, but it could be discovered in adulthood as well, there are no differences among principles and forms of magical thinking in childhood and adulthood. Magical thinking is more often found in atheists and there is no link between magical thinking and field of education of participants. The discussion concludes that magical thinking emerges in stressful situations and it is associated with anxiety and feelings of uncertainty. Magical thinking serve important functions - it is a coping strategy and it could reduce an anxiety.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990021032060106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV