Rituály jako rudimenty magického myšlení
Rituals as a Rudimentary Product of Magical Thinking
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79229Identifiers
Study Information System: 162457
CU Caralogue: 990021032060106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
magické myšlení, rituál, náboženství, intuice, zvládací srategieKeywords (English)
magical thinking, ritual, religion, intuition, coping strategyTato bakalářská práce se zabývá magickým myšlením v dospělosti. Jejím záměrem je zmapovat konkrétní projevy magického myšlení v období dospělosti a porovnat je s magickým myšlením v dětství, dále se zaměřuje na souvislost magického myšlení s religiozitou a vzděláním respondentů. Pro výzkumný záměr byla použita metodologie kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné závěry potvrdily teoretická východiska. Magické myšlení přetrvává do dospělosti, ale vyskytuje více v dětství, i když se ve svých formách a principech neliší. Ukázalo se, že magické myšlení se častěji vyskytuje u nevěřících lidí. Obor vzdělání nemá na magické myšlení vliv. V dospělosti (i v dětství) se vyskytuje ve specifických situacích, které se vyznačují zvýšeným stresem, úzkostí a nejistotou. Magické myšlení plní určité funkce, zejména slouží jako zvládací strategie a snižuje úzkost.
The bachelor thesis focuses on magical thinking in the age of adulthood. The primary aim is to discover and define the particular manifestations of the magical thinking in adulthood and compare them with magical thinking in childhood. A further aim is to find a link between magical thinking and religion, and between magical thinking and field of education of participants. Research methodologies include qualitive field research accompanied by semi- structured interviews. The finding of the research show that magical thinking is more often found in child thinking, but it could be discovered in adulthood as well, there are no differences among principles and forms of magical thinking in childhood and adulthood. Magical thinking is more often found in atheists and there is no link between magical thinking and field of education of participants. The discussion concludes that magical thinking emerges in stressful situations and it is associated with anxiety and feelings of uncertainty. Magical thinking serve important functions - it is a coping strategy and it could reduce an anxiety.