Mlčeti stříbro, mluviti zlato. Rozvíjení mluvních dovedností v současných učebnicích češtiny pro cizince
Silence is silver, speech is golden. Developing speaking skills in current textbooks of Czech for foreigners
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78795Identifikátory
SIS: 167884
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Saicová Římalová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeština pro cizince, komunikační kompetence, komunikační přístup, mluvení, mluvní dovednosti, učebnice češtiny pro cizinceKlíčová slova (anglicky)
Czech for foreigners, communicative competence, communicative language teaching, speaking, speaking skills, textbooks of Czech for foreignersTato práce se věnuje možnostem rozvoje mluvních dovedností ve výuce češtiny pro cizince na úrovni B1. V teoretické části jsou nejprve představeny historické i současné přístupy k jazykové výuce s ohledem na dovednost mluvení, důraz je při tom kladen na komunikační přístup. Následně jsou prezentovány názory současné lingvodidaktiky na mluvení jako proces a komplexní dovednost a klasifikace aktivit, které lze pro rozvoj této dovednosti využít. Uvedeny jsou také požadavky, které na ústní vyjadřování žáků na úrovni B1 klade Společný evropský referenční rámec. Ve výzkumné části jsou analyzovány vybrané učebnice češtiny pro cizince určené pro úroveň B1. Cílem analýzy je zjistit, jaké možnosti tyto učebnice nabízejí pro rozvoj mluvních dovedností. Na závěr analýzy jsou učebnice z tohoto hlediska navzájem porovnány. Navrženy jsou také možnosti, jak lze stávající mluvní aktivity modifikovat, aby lépe vyhovovaly poznatkům moderní lingvodidaktiky.
This thesis focuses on the opportunities for developing speaking skills in teaching Czech for foreigners at the B1 level. In its theory section, historical and contemporary approaches in language teaching are introduced with special attention given to speaking skills and communicative language teaching. Subsequently the thesis presents an overview of the present state of research in the field of speaking as a process and a complex skill and a classification of speaking activities. The requirements placed on the oral communication of the students at B1 level by the Common European Framework are also laid out. In the analysis, selected textbooks of Czech for foreigners are examined to determine what opportunities the textbooks offer for the development of speaking skills. At the conclusion of the analysis the respective textbooks are compared and improvements to existing speaking activities are proposed to meet the findings of the modern language teaching methodology.