Zobrazit minimální záznam

Verbal Irony in the Czech Discourse and its Perception
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorRýparová, Dominika
dc.date.accessioned2018-10-29T21:50:56Z
dc.date.available2018-10-29T21:50:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/78559
dc.description.abstractIronie v českém jazykovém prostředí a její vnímání Mgr. Dominika Rýparová Abstrakt Tato práce zasazuje jazykovou ironii do širšího kontextu mezilidské komunikace a přiklání se k tendenci chápat ironii jako komunikační strategii, nikoliv řečnickou figuru nebo prostředek ozvláštnění mluvy. Cílem dizertace je připomenout, že ironie je nedílnou součástí naší každodenní komunikace, a předpokladem jejího použití i pochopení je zejména jazyková zkušenost. V rámci experimentu bylo zkoumáno fungování čtyř forem ironie, které se lišily mírou angažovaného humoru nebo naopak vyjádřené kritiky. Během dotazníkového šetření se podařilo získat odpovědi od celkem 3 167 respondentů. Z jejich analýzy vyplynulo, že zásadní motivací pro použití daných typů ironie je právě humor, ale čím vyšší je jeho míra, tím více mluvčí riskuje, že nebude zcela pochopen, protože si příliš pohrává s realitou. Dále výsledky ukázaly, že vnímání emocí spojených s ironií je ovlivňováno naším věkem, stejně jako její použití. Mladší lidé jsou citlivější k humorné stránce ironie, zatímco starší jsou tolerantnější k její kritické složce. Na hodnocení ironie má vliv také komunikační role respondenta v rámci určité komunikační situace - hodnocení záměru mluvčího i skutečného účinku se lišila v závislosti na tom, zda respondent odpovídal z pozice...cs_CZ
dc.description.abstractVerbal Irony in the Czech Discourse and its Perception Mgr. Dominika Rýparová Abstract This thesis sets the verbal irony into a broader context of human communication and supports the tendency to understand the irony as a communication strategy - not only as a speech figure or a tool to make our way of speaking more attractive. The aim of this work is to remind that irony is an integral part of our everyday communication, and a prerequisite for its use and understanding is built on the particular language experience. The experiment was examining the function of the four forms of irony, which differed in the degree of engaged humour or, conversely, expressed criticism. During the research one was able to get answers from a total of 3,167 respondents. Their analysis revealed that the major motivation for use of the selected types of irony is the humour, but the more humorous the statement is, the more the speaker takes a risk of not being completely understood, because he/she plays with reality too much. Further the results showed that the perception of irony-related emotions is influenced by our age. Younger people are more sensitive to the humorous points of irony, while the older are more tolerant of its critical part. The evaluation of irony is also affected by the communication role of the respondent...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectironyen_US
dc.subjectsarcasmen_US
dc.subjectpragmaticsen_US
dc.subjectadolescentsen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjectsocial cognitionen_US
dc.subjectsocial communicationen_US
dc.subjectironiecs_CZ
dc.subjectsarkasmuscs_CZ
dc.subjectpragmatikacs_CZ
dc.subjectadolescentics_CZ
dc.subjectvývoj porozuměnícs_CZ
dc.subjectsociální kognicecs_CZ
dc.subjectsociální komunikacecs_CZ
dc.titleIronie v českém jazykovém prostředí a její vnímánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-06
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102286
dc.title.translatedVerbal Irony in the Czech Discourse and its Perceptionen_US
dc.contributor.refereeSaicová Římalová, Lucie
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
dc.identifier.aleph002086942
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Languageen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazykcs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csIronie v českém jazykovém prostředí a její vnímání Mgr. Dominika Rýparová Abstrakt Tato práce zasazuje jazykovou ironii do širšího kontextu mezilidské komunikace a přiklání se k tendenci chápat ironii jako komunikační strategii, nikoliv řečnickou figuru nebo prostředek ozvláštnění mluvy. Cílem dizertace je připomenout, že ironie je nedílnou součástí naší každodenní komunikace, a předpokladem jejího použití i pochopení je zejména jazyková zkušenost. V rámci experimentu bylo zkoumáno fungování čtyř forem ironie, které se lišily mírou angažovaného humoru nebo naopak vyjádřené kritiky. Během dotazníkového šetření se podařilo získat odpovědi od celkem 3 167 respondentů. Z jejich analýzy vyplynulo, že zásadní motivací pro použití daných typů ironie je právě humor, ale čím vyšší je jeho míra, tím více mluvčí riskuje, že nebude zcela pochopen, protože si příliš pohrává s realitou. Dále výsledky ukázaly, že vnímání emocí spojených s ironií je ovlivňováno naším věkem, stejně jako její použití. Mladší lidé jsou citlivější k humorné stránce ironie, zatímco starší jsou tolerantnější k její kritické složce. Na hodnocení ironie má vliv také komunikační role respondenta v rámci určité komunikační situace - hodnocení záměru mluvčího i skutečného účinku se lišila v závislosti na tom, zda respondent odpovídal z pozice...cs_CZ
uk.abstract.enVerbal Irony in the Czech Discourse and its Perception Mgr. Dominika Rýparová Abstract This thesis sets the verbal irony into a broader context of human communication and supports the tendency to understand the irony as a communication strategy - not only as a speech figure or a tool to make our way of speaking more attractive. The aim of this work is to remind that irony is an integral part of our everyday communication, and a prerequisite for its use and understanding is built on the particular language experience. The experiment was examining the function of the four forms of irony, which differed in the degree of engaged humour or, conversely, expressed criticism. During the research one was able to get answers from a total of 3,167 respondents. Their analysis revealed that the major motivation for use of the selected types of irony is the humour, but the more humorous the statement is, the more the speaker takes a risk of not being completely understood, because he/she plays with reality too much. Further the results showed that the perception of irony-related emotions is influenced by our age. Younger people are more sensitive to the humorous points of irony, while the older are more tolerant of its critical part. The evaluation of irony is also affected by the communication role of the respondent...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990020869420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV