dc.contributor.advisor | Hudeček, Jiří | |
dc.creator | Švarný, Michal | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T12:37:23Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T12:37:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/78526 | |
dc.description.abstract | Debata o vědě a životních názorech, která v Číně probíhala na stránkách několika významných periodik v průběhu roku 1923, je cenným svědectvím významné etapy v dějinách čínského myšlení, kdy v Číně docházelo ke kritické reflexi jak tradiční kultury, tak i vlivu moderní západní civilizace. Do debaty se zapojila pestrá škála výrazných čínských osobností z řad vědců, filosofů i publicistů. Tato práce si klade za cíl: vytvořit ucelený přehled o debatě, jejím kontextu, průběhu a vývoji jejího hodnocení v pozdější době v Číně i mimo ni; podrobněji představit vybrané tři tematické okruhy s celo-debatním významem, na kterých by bylo možné sledovat názorovou různorodost mezi účastníky debaty: (1) pojem metafyzika, (2) svobodná vůle a kauzalita ve vztahu k mravnosti a (3) vzdělání. V rámci rozboru těchto tematických okruhů je zároveň věnována pozornost kritickému zvážení obvyklého hodnocení debaty jako celku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.description.abstract | The Debate on Science and the Philosophy of life, which took place on the pages of several important journals in China during the year 1923, is an important witness to the evolution of the Chinese way of thinking. At this period, the Chinese society critically reflected upon its traditional culture and on the influences from the western civilization. Therefore many significant Chinese scientists, philosophers and journalists took part in this debate. This text's aims are the following: to create a concise report about the debate, its context, process and the evolution of its perception in the later periods in China or elsewhere and also to present in more detail three the topics that are significant for the whole debate. These topics can be used to investigate the variety of views among the debate's participants. The three topics covered are: (1) the concept of metaphysics, (2) free will and causality with regards to morality, and (3) education. The investigation of these topics allows us also to critically reflect upon the usual perception of the debate as a whole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Čína | cs_CZ |
dc.subject | filosofie | cs_CZ |
dc.subject | dějiny vědy | cs_CZ |
dc.subject | scientismus | cs_CZ |
dc.subject | Ding Wenjiang | cs_CZ |
dc.subject | Zhang Junmai | cs_CZ |
dc.subject | metafyzika | cs_CZ |
dc.subject | China | en_US |
dc.subject | philosophy | en_US |
dc.subject | history of science | en_US |
dc.subject | scientism | en_US |
dc.subject | Ding Wenjiang | en_US |
dc.subject | Zhang Junmai | en_US |
dc.subject | metaphysics | en_US |
dc.title | Čínská debata o vědě a životních názorech z roku 1923 | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-06-17 | |
dc.description.department | Institute of East Asian Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav Dálného východu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 150990 | |
dc.title.translated | The 1923 Chinese Debate on Science and the Philosophy of Life | en_US |
dc.contributor.referee | Lomová, Olga | |
dc.identifier.aleph | 002096380 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sinologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Chinese Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav Dálného východu | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of East Asian Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sinologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Chinese Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Debata o vědě a životních názorech, která v Číně probíhala na stránkách několika významných periodik v průběhu roku 1923, je cenným svědectvím významné etapy v dějinách čínského myšlení, kdy v Číně docházelo ke kritické reflexi jak tradiční kultury, tak i vlivu moderní západní civilizace. Do debaty se zapojila pestrá škála výrazných čínských osobností z řad vědců, filosofů i publicistů. Tato práce si klade za cíl: vytvořit ucelený přehled o debatě, jejím kontextu, průběhu a vývoji jejího hodnocení v pozdější době v Číně i mimo ni; podrobněji představit vybrané tři tematické okruhy s celo-debatním významem, na kterých by bylo možné sledovat názorovou různorodost mezi účastníky debaty: (1) pojem metafyzika, (2) svobodná vůle a kauzalita ve vztahu k mravnosti a (3) vzdělání. V rámci rozboru těchto tematických okruhů je zároveň věnována pozornost kritickému zvážení obvyklého hodnocení debaty jako celku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Debate on Science and the Philosophy of life, which took place on the pages of several important journals in China during the year 1923, is an important witness to the evolution of the Chinese way of thinking. At this period, the Chinese society critically reflected upon its traditional culture and on the influences from the western civilization. Therefore many significant Chinese scientists, philosophers and journalists took part in this debate. This text's aims are the following: to create a concise report about the debate, its context, process and the evolution of its perception in the later periods in China or elsewhere and also to present in more detail three the topics that are significant for the whole debate. These topics can be used to investigate the variety of views among the debate's participants. The three topics covered are: (1) the concept of metaphysics, (2) free will and causality with regards to morality, and (3) education. The investigation of these topics allows us also to critically reflect upon the usual perception of the debate as a whole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východu | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020963800106986 | |