Zobrazit minimální záznam

The 1923 Chinese Debate on Science and the Philosophy of Life
dc.contributor.advisorHudeček, Jiří
dc.creatorŠvarný, Michal
dc.date.accessioned2017-06-01T12:37:23Z
dc.date.available2017-06-01T12:37:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/78526
dc.description.abstractDebata o vědě a životních názorech, která v Číně probíhala na stránkách několika významných periodik v průběhu roku 1923, je cenným svědectvím významné etapy v dějinách čínského myšlení, kdy v Číně docházelo ke kritické reflexi jak tradiční kultury, tak i vlivu moderní západní civilizace. Do debaty se zapojila pestrá škála výrazných čínských osobností z řad vědců, filosofů i publicistů. Tato práce si klade za cíl: vytvořit ucelený přehled o debatě, jejím kontextu, průběhu a vývoji jejího hodnocení v pozdější době v Číně i mimo ni; podrobněji představit vybrané tři tematické okruhy s celo-debatním významem, na kterých by bylo možné sledovat názorovou různorodost mezi účastníky debaty: (1) pojem metafyzika, (2) svobodná vůle a kauzalita ve vztahu k mravnosti a (3) vzdělání. V rámci rozboru těchto tematických okruhů je zároveň věnována pozornost kritickému zvážení obvyklého hodnocení debaty jako celku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe Debate on Science and the Philosophy of life, which took place on the pages of several important journals in China during the year 1923, is an important witness to the evolution of the Chinese way of thinking. At this period, the Chinese society critically reflected upon its traditional culture and on the influences from the western civilization. Therefore many significant Chinese scientists, philosophers and journalists took part in this debate. This text's aims are the following: to create a concise report about the debate, its context, process and the evolution of its perception in the later periods in China or elsewhere and also to present in more detail three the topics that are significant for the whole debate. These topics can be used to investigate the variety of views among the debate's participants. The three topics covered are: (1) the concept of metaphysics, (2) free will and causality with regards to morality, and (3) education. The investigation of these topics allows us also to critically reflect upon the usual perception of the debate as a whole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČínacs_CZ
dc.subjectfilosofiecs_CZ
dc.subjectdějiny vědycs_CZ
dc.subjectscientismuscs_CZ
dc.subjectDing Wenjiangcs_CZ
dc.subjectZhang Junmaics_CZ
dc.subjectmetafyzikacs_CZ
dc.subjectChinaen_US
dc.subjectphilosophyen_US
dc.subjecthistory of scienceen_US
dc.subjectscientismen_US
dc.subjectDing Wenjiangen_US
dc.subjectZhang Junmaien_US
dc.subjectmetaphysicsen_US
dc.titleČínská debata o vědě a životních názorech z roku 1923cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-17
dc.description.departmentInstitute of East Asian Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav Dálného východucs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId150990
dc.title.translatedThe 1923 Chinese Debate on Science and the Philosophy of Lifeen_US
dc.contributor.refereeLomová, Olga
dc.identifier.aleph002096380
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSinologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineChinese Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav Dálného východucs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChinese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDebata o vědě a životních názorech, která v Číně probíhala na stránkách několika významných periodik v průběhu roku 1923, je cenným svědectvím významné etapy v dějinách čínského myšlení, kdy v Číně docházelo ke kritické reflexi jak tradiční kultury, tak i vlivu moderní západní civilizace. Do debaty se zapojila pestrá škála výrazných čínských osobností z řad vědců, filosofů i publicistů. Tato práce si klade za cíl: vytvořit ucelený přehled o debatě, jejím kontextu, průběhu a vývoji jejího hodnocení v pozdější době v Číně i mimo ni; podrobněji představit vybrané tři tematické okruhy s celo-debatním významem, na kterých by bylo možné sledovat názorovou různorodost mezi účastníky debaty: (1) pojem metafyzika, (2) svobodná vůle a kauzalita ve vztahu k mravnosti a (3) vzdělání. V rámci rozboru těchto tematických okruhů je zároveň věnována pozornost kritickému zvážení obvyklého hodnocení debaty jako celku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe Debate on Science and the Philosophy of life, which took place on the pages of several important journals in China during the year 1923, is an important witness to the evolution of the Chinese way of thinking. At this period, the Chinese society critically reflected upon its traditional culture and on the influences from the western civilization. Therefore many significant Chinese scientists, philosophers and journalists took part in this debate. This text's aims are the following: to create a concise report about the debate, its context, process and the evolution of its perception in the later periods in China or elsewhere and also to present in more detail three the topics that are significant for the whole debate. These topics can be used to investigate the variety of views among the debate's participants. The three topics covered are: (1) the concept of metaphysics, (2) free will and causality with regards to morality, and (3) education. The investigation of these topics allows us also to critically reflect upon the usual perception of the debate as a whole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východucs_CZ
dc.identifier.lisID990020963800106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV