Dokumentární cyklus Kmeny z pohledu tvůrců i publika
Documentary series from the perspective of creators and audiences
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78480Identifiers
Study Information System: 167363
Collections
- Kvalifikační práce [17877]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Publikum, tvůrci, dokumentární film, autorský dokumentární film, dokumentární cyklus Kmeny, kvalitativní analýza, případová studieKeywords (English)
The audience, creators, documentary, creative documentaries, documentary series Kmeny, qualitative analysis, case study(abstrakt) Diplomová práce "Dokumentární cyklus Kmeny z pohledu tvůrců a diváků" se zabývá diváckou recepcí a představami producentské kultury dokumentárního cyklu Kmeny. Kmeny jsou unikátní dokumentární cyklus, který byl vysílaný na programu České televize od března 2015 do června 2015. Cílem práce je popsat primární záměr producentů reprezentovat jednotlivé městské subkultury a tento záměr bude konfrontován s recepcí publika. Teoretická část je zaměřena na dokumentární film, jeho pojetí a roli tvůrce filmu. Dále je prostor věnován několika přístupům k výzkumu publika a vlivu mediálního sdělení na publikum. Budou představeny výzkumné koncepty hlavních představitelů kulturálních studií - Stuarta Halla a Johna Fiskea. Poslední část teorie bude zaměřena na recepční estetiku kostnické školy. Výzkumná část bude provedena pomocí polostrukturovaných rozhovorů s diváky a tvůrci. Sekundární výzkumnou metodou budou hloubkové rozhovory s diváky v rámci etnografického přístupu.
The thesis "The documentary series Kmeny from the perspective of creators and viewers" addresses the audience reception and notions of culture documentary series producer strains. Kmeny are unique documentary series that aired on Česká televize from March 2015 to June 2015. The aim is to describe the primary intention of producers representing various urban subcultures and this plan will be confronted with the reception of the audience. The theoretical part focuses on the documentary, his conception of the role and film-maker. Further describes several approaches to research audiences and influence of media messages to the audience. Research will be presented to representatives of the main concepts of cultural studies - Stuart Hall and John Fiske. The last part will focus on the aesthetics receptionist kostnická škola. The research part will be done through interviews with viewers and creators. Secondary research method will be in-depth interviews with viewers within an ethnographic approach.