Cestovatelská žurnalistika ve vybraných českých médiích
Travel Journalism in Selected Czech Media
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78254Kolekce
- Kvalifikační práce [12498]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirků, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
15. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
cestovatelská žurnalistika, Koktejl, National Geographic Česko, Big trip, blog, cestovatelský magazín, geografický magazín
Klíčová slova (anglicky)
travel journalism, Koktejl, Czech National Geographic, Big trip, blog, travel magazine, geographic magazine
Tématem práce je cestovatelská žurnalistika, která i když je lifestylovým žánrem, přináší důležité informace o obrazu světa. Předmětem práce je analyzovat vybrané cestovatelské články v magazínech National Geographic Česko a Koktejl a na blogu Big trip ve zkoumaném období, tj. od července do prosince roku 2015. NG Česko je mutací amerického populárně-naučného magazínu National Geographic a většina textů je převzatých a přeložených z americké verze. Koktejl je původní český geografický magazín publikující texty domácích autorů. Big trip je osobním blogem Ladislava Bezděka a Kateřiny Dvořákové, jde tedy o jiné zpracování než v magazínech. Všechny zkoumané cestopisy jsou rozděleny podle jednotlivých médií a kulturní podobnosti. Cílem práce je pomocí kvalitativní obsahové analýzy zjistit, jakým způsobem zvolená média o oblastech obsažených v cestovatelských textech informují. Bakalářská práce věnuje pozornost zastoupení oblastí světa, rozsahu, formě a tomu, jak si stojí geografie cestovatelské žurnalistiky v porovnání s geografií zahraničního zpravodajství. Teoretický segment práce obsahuje charakteristiku vybraných médií a cestovatelské žurnalistiky na základě převážně zahraniční literatury.
The theme of this bachelor thesis is travel journalism; despite being a lifestyle genre, it provides important information about the image of the world. The object of this work is to analyse selected travel articles in the Czech National Geographic magazine, Koktejl magazine and on the Big trip blog during the given period from July until December 2015. The Czech National Geographic magazine is a branch of American National Geographic, where most of the articles are translated from the original version. Koktejl is a Czech geographic magazine with articles written by local authors. Big trip is a personal blog of Ladislav Bezděk and Kateřina Dvořáková; therefore the texts published there are different than those published in the magazines. Researched travelogues are divided by media and cultural resemblance. The aim of the work is to determine, using the qualitative content analysis, in what way the chosen media inform about the areas contained in the texts. This bachelor thesis pays attention to the representation of the world, text range, style, and the position that the geography of travel journalism has in comparison with the geography of foreign news. The theoretical segment contains the characteristic of the chosen media and travel journalism, and is based mainly on foreign literature.