Show simple item record

Mentoring as a tool to support the professional development of teachers and students of teaching
dc.contributor.advisorSpilková, Vladimíra
dc.creatorVelechovská, Michaela
dc.date.accessioned2020-11-26T20:42:07Z
dc.date.available2020-11-26T20:42:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/77981
dc.description.abstractWork explores the benefits of mentoring for the professional development of teachers and students of teaching. The aim is to contribute to discussions of mentoring in the Czech Republic. The theme of mentoring in our conditions is relatively new, so the work seeks to contribute to the theoretical grasp of the subject too. Research is conducted in qualitative approach using case study design. Case there is interaction between the mentor and mentee, where are defined other criteria for the selection of teachers in the role of mentor to the research sample. Used data collection methods are: questioning by interview via instruction manual, expert interviews and a questionnaire with open questions. Other methods are the video analysis, documents and focus groups. Obtained data were analyzed according to several theoretical frameworks according selected strategy seeking hits/congruence and these initial theoretical concepts were enriched with data from case analysis and compared with each other. The results show that the benefits are perceived more on mentee side and benefits are accentuated and focused on the development in the profession, mentee gain as hints, tips and advice based on experience and the development of their independent thinking within the teaching profession. The benefits for the...en_US
dc.description.abstractCílem práce je přispět k řešení problematiky mentoringu v České republice, zkoumat možnosti využití mentoringu pro rozvoj profesních kompetencí učitelů a studentů učitelství. Téma mentoringu je v našich podmínkách relativně nové, proto se práce snaží přispět i k teoretickému uchopení tématu. Výzkum je realizován kvalitativním přístupem s využitím designu případové studie. Případem je zde vzájemné působení mezi mentorem a menteem, kdy jsou definována další kritéria výběru učitelů v roli mentora do výzkumného vzorku. Využito bylo několik metod sběru dat: dotazování formou rozhovoru pomocí návodu, expertní dotazování a dotazník s otevřenými otázkami. Dalšími metodami jsou videozáznam, rozbor dokumentů a ohniskové skupiny. Získaná data byla analyzována dle více vybraných teoretických rámců, dle strategie hledání shod/kongruence a tyto výchozí teoretické koncepty byly obohaceny daty získanými z analýzy případu a také porovnáním mezi sebou. Výsledky ukazující přínosy mentoringu jsou vnímány především na straně mentee a přínosy jsou akcentovány a zaměřeny na profesní rozvoj, kde mentee získávají jak rady, tipy a doporučení vycházející z praxe, tak je rozvíjeno jejich samostatné myšlení v rámci profese učitele. Přínosy pro profesní rozvoj mentee sami respondenti vnímají spíše sekundárně, hlavní jsou pro ně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectMentoringen_US
dc.subjectprofessional developmenten_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectrole of mentoren_US
dc.subjectmentoring strategyen_US
dc.subjectmenteeen_US
dc.subjecta teacher in the role of mentoren_US
dc.subjectteaching practiceen_US
dc.subjectmentoringcs_CZ
dc.subjectprofesní rozvojcs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectrole mentoracs_CZ
dc.subjectstrategie mentoringucs_CZ
dc.subjectmenteecs_CZ
dc.subjectučitel v roli mentoracs_CZ
dc.subjectpedagogická praxecs_CZ
dc.titleMentoring jako nástroj podpory profesního rozvoje učitele a studentů učitelstvícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-01-21
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId133192
dc.title.translatedMentoring as a tool to support the professional development of teachers and students of teachingen_US
dc.contributor.refereeKasíková, Hana
dc.contributor.refereeUrbánek, Petr
dc.identifier.aleph002066110
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem práce je přispět k řešení problematiky mentoringu v České republice, zkoumat možnosti využití mentoringu pro rozvoj profesních kompetencí učitelů a studentů učitelství. Téma mentoringu je v našich podmínkách relativně nové, proto se práce snaží přispět i k teoretickému uchopení tématu. Výzkum je realizován kvalitativním přístupem s využitím designu případové studie. Případem je zde vzájemné působení mezi mentorem a menteem, kdy jsou definována další kritéria výběru učitelů v roli mentora do výzkumného vzorku. Využito bylo několik metod sběru dat: dotazování formou rozhovoru pomocí návodu, expertní dotazování a dotazník s otevřenými otázkami. Dalšími metodami jsou videozáznam, rozbor dokumentů a ohniskové skupiny. Získaná data byla analyzována dle více vybraných teoretických rámců, dle strategie hledání shod/kongruence a tyto výchozí teoretické koncepty byly obohaceny daty získanými z analýzy případu a také porovnáním mezi sebou. Výsledky ukazující přínosy mentoringu jsou vnímány především na straně mentee a přínosy jsou akcentovány a zaměřeny na profesní rozvoj, kde mentee získávají jak rady, tipy a doporučení vycházející z praxe, tak je rozvíjeno jejich samostatné myšlení v rámci profese učitele. Přínosy pro profesní rozvoj mentee sami respondenti vnímají spíše sekundárně, hlavní jsou pro ně...cs_CZ
uk.abstract.enWork explores the benefits of mentoring for the professional development of teachers and students of teaching. The aim is to contribute to discussions of mentoring in the Czech Republic. The theme of mentoring in our conditions is relatively new, so the work seeks to contribute to the theoretical grasp of the subject too. Research is conducted in qualitative approach using case study design. Case there is interaction between the mentor and mentee, where are defined other criteria for the selection of teachers in the role of mentor to the research sample. Used data collection methods are: questioning by interview via instruction manual, expert interviews and a questionnaire with open questions. Other methods are the video analysis, documents and focus groups. Obtained data were analyzed according to several theoretical frameworks according selected strategy seeking hits/congruence and these initial theoretical concepts were enriched with data from case analysis and compared with each other. The results show that the benefits are perceived more on mentee side and benefits are accentuated and focused on the development in the profession, mentee gain as hints, tips and advice based on experience and the development of their independent thinking within the teaching profession. The benefits for the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV